Annons

BMP bilder, spara genomskinlighet i alfakanal.

Produkter
(logga in för att koppla)

Svabbaren

Medlem
Hej, vi är ute efter att spara våra BMP-bilder med genomskinligheten sparad som en egen alfakanal.

Det känns som att vi jobbar på ett osmidigt sätt med detta moment här på företaget, jag ska beskriva processen.

1. Vi layoutar i illustrator. Vi kan ta exemplet en röd och rund knapp med svart kant.

2. Vi kopierar knappen från IL in i Photoshop som pixlar med kantutjämning.

3. Skapar nytt dokument i PS och kopierar o klistrar in knappen från PS här.

4. I det nya dokumentet drar vi ner ljushet i nyans/mättnad till -100 och sedan ändrar vi bildläge till flerkanals. Vi avslutar här med att invertera bilden.

5. Nu gör vi nåt sådant roligt som att gå tillbaka till PS ursprungsbilden, med trollstaven markerar all genomskinlighet, inverterar markering och sedan fyller i all genomskinlighet med 100% aktuell färg (pixel för pixel!).

6. Nu skapar vi en ny alfakanal i PS ursprungsbilden, kopierar bildinnehåll från det nya PS dokumentet och klistrar in detta i den nya alfakanalen.

Äntligen klar... Nu har vi alltså en knapp som har kantutjämning mellan svart ytterkant och röd fyllnad, men saknar kantutjämning på utsidan av knappen. Genomskinligheten/kantutjämningen ligger nu alltså i en separat alfakanal.

Vi hoppas och tror att det finns ett smidigare sätt att jobba på än detta!
 
Jag vet inte om det bara är jag som går vilse i beskrivningen, men jag tappade i alla fall bort mig där någonstans.

Hur som helst så börjar jag med att fråga varför bmp?
Både psd och tif hanterar ju genomskinlighet utan att blanda in alfakanaler. Och vidare, om du jobbar i illustrator, varför vill du då rastera bilderna i photoshop för att sedan återvända till illustrator? Låter märkligt.


/petter
 
Spara filen i Illustrator som *.ai

Använd import eller öppna som i Photoshop. Filen kommer automatiskt få
sin genomskinlighet.

För att lagra genomskinlighet i en rastrerad fil sen behövs alltid en alpha kanal. TIF, TGA, PSD, PNG är vanliga filformat som stödjer en extra kanal (r,g,b,a). BMP däremot kan inte spara en alfa-kanal (r,g,b) . Photoshop visar inte sin genomskinlighet med alphakanaler därför att det skall vara lättare att jobba, men man måste alltid välja att spara ut med alpha, eller genomskinlighet när du sparar tif eller tga, png osv.

När du tagit in dokumentet från Illustrator så har du ett lager i photoshop, inte ett bakgrundslager. Välj ctrl+a och kopiera på det lagret, gå till kanalvyn och välj att skapa en ny, alpha1 skapas automatiskt. Klistra in och du har din korrekta alphakanal. Nu kan du välja att baka color-lagret till bakgrundslager och spara ut filen.

För att klargöra sista inlägget så är det så psd och tif hanterar genomskinligheten, med just alfakanaler, men bmp stödjer inte detta i sin enkelhet.

-Christer
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om det bara är jag som går vilse i beskrivningen, men jag tappade i alla fall bort mig där någonstans.

Hur som helst så börjar jag med att fråga varför bmp?
Både psd och tif hanterar ju genomskinlighet utan att blanda in alfakanaler. Och vidare, om du jobbar i illustrator, varför vill du då rastera bilderna i photoshop för att sedan återvända till illustrator? Låter märkligt.


/petter

pga. att vi jobbar med specifik utrustning/teknik som endast tar bmp, tack ändå!
vi återvänder inte till illustrator :)
 
Spara filen i Illustrator som *.ai

Använd import eller öppna som i Photoshop. Filen kommer automatiskt få
sin genomskinlighet.

För att lagra genomskinlighet i en rastrerad fil sen behövs alltid en alpha kanal. TIF, TGA, PSD, PNG är vanliga filformat som stödjer en extra kanal (r,g,b,a). BMP däremot kan inte spara en alfa-kanal (r,g,b) . Photoshop visar inte sin genomskinlighet med alphakanaler därför att det skall vara lättare att jobba, men man måste alltid välja att spara ut med alpha, eller genomskinlighet när du sparar tif eller tga, png osv.

När du tagit in dokumentet från Illustrator så har du ett lager i photoshop, inte ett bakgrundslager. Välj ctrl+a och kopiera på det lagret, gå till kanalvyn och välj att skapa en ny, alpha1 skapas automatiskt. Klistra in och du har din korrekta alphakanal. Nu kan du välja att baka color-lagret till bakgrundslager och spara ut filen.

För att klargöra sista inlägget så är det så psd och tif hanterar genomskinligheten, med just alfakanaler, men bmp stödjer inte detta i sin enkelhet.

-Christer

Eftersom vi är låsta till bmp så funkar tyvärr inte metoden du beskriver.

Vi måste alltså skapa denna "fejk alpha" i bmp-filen enligt metoden jag beskriver ovan.

Frågan är alltså om det går att göra denna metod smidigare än den är i nuläget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.