Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blyga modeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

thundercat

Aktiv medlem
Har läst lite här på forumet om hur man handskas med sin egen blyghet när man ska fotografera människor, men jag undrar snarare motsatsen.
Hur övertalar man en linsskygg polare att ställa upp på ett foto :)

Folk på stan kan man ju inte följa efter och tjata på, men vänner och bekanta tål ju lite mer tjat ;) Har ni några trix?

Jag vet inte om jag skulle tjata det minsta, är personen obekväm vid fotograferingen så syns det i bilden.
Dom som vill bli fotograferade behöver ingen övertalan.

Så tycker i alla fall jag.

Det beror på vad du ska ta för bild... detta har jag erfarenhet av.

1) Få situationen av bli mindre skrämmande. Var i en studio ensam med personen du ska fota (alt. annan avskild plats).

2) Ha gott om tid, personen i fråga brukar mjukna efter ett tag och på slutet brukar det rulla på rätt så bra.

3) Muta med fina personporträtt/bilder osm belöning!

4) Ta reda på vad som absolut inte är OK och vad personen absolut inte vill ha med (en tjej jag fotade ville inte att hennes fötter skulle synas). Dvs ta hänsyn!

Alltså börja mjukt o när människan blivit "uppvärmd" brukar det mesta gå! :) Fötterna på tjejen ovan syntes på ett par bilder, men det var OK efter ett tag.

Lycka till!

thundercat skrev:
Har läst lite här på forumet om hur man handskas med sin egen blyghet när man ska fotografera människor, men jag undrar snarare motsatsen.
Hur övertalar man en linsskygg polare att ställa upp på ett foto :)

Folk på stan kan man ju inte följa efter och tjata på, men vänner och bekanta tål ju lite mer tjat ;) Har ni några trix?

Ge dom några groggar innan ni börjar fotta!

Jimmie> Jag menade inte så ;) Utan snarare att få dem att bli mer bekväma med att bli fotograferade, så att man kan få naturliga bilder även med blyga modeller.

Camilla> Det låter som bra tips, ska prova redan idag! :D

Jimpawa skrev:
haha, de missförstog jag=)
men en grogg kanske fungerar?;)

Kolla plåtningar med Jordan. Tjejen drar ju i sig en skumpa på stående fot innan plåtningen. Detta är ju bara kolla på bilderna att det inte finns nån blyghet kvar där ;)

Jaha, å så fastnade ni där hos JORDAN allihop?

Jag brukar börja väldigt mjukt med några bilder utomhus på någon plats där man kan dra nytta av ljuset. När man sedan tittar gemensamt på bilderna i datorn så brukar det bli lite kommentarer, de negativa viftar man bort och snackar extra gott om de positiva. För den som inte tycker att hon eller han ser bra ut på bild så brukar det accepteras fullt ut om man spegelvänder bilderna, det är ju så man brukar se sig själv, eller hur! Det brukar aldrig behövas några fler ord när man kommer in i studion. Lite lugn musik, lagom belysning och kanske nåt gott att dricka. Det behöver inte vara groggar! När den första bildserien är tagen och bilderna laddas in i datorn är det dags att höja tempot på musiken något. Efter en gemensam titt på senaste bilderna brukar kommentarerna från modellen komma "- fan, det kan vi göra bättre" och sen är man igång! Lycka till.

ANNONS