Annons

"Blurriga" detaljer

Produkter
(logga in för att koppla)

chff

Ny medlem
Hej,

Är ny inom fotografering.

Idag när jag fotograferade en klocka så upplevde jag att vissa vita detaljer på klockan får en "vit skugga" / blir "blurriga" på några av bilderna. Visare, märket, subdials etc.

Någon som vet vad det beror på? Vad gör jag för fel?

Om ni kollar visarna och övre högersidan av urtavlan så kommer ni se vad jag menar(Bild 177). Bifogar även en bild som inte har fått det(Bild176).
Går det inte att se pga komprimeringen efter uppladdningen så lägger jag upp det på en annan sida.

Fotograferar med en Fujifilm X-T10 och 16-50 3.5-5.6 Kitlens, och bilderna är tagna med några sekunders mellanrum och med samma inställning.

/chff

Bilagor

• DSCF0176.jpg
    DSCF0176.jpg
    35.7 KB · Visningar: 138
  • DSCF0177.jpg
    DSCF0177.jpg
    35.3 KB · Visningar: 125
Tack för alla svar!

Synd att det ska bli så, har absolut bäst ljus där vid fönstret. Får försöka lära mig ett sätt att komma runt problemet.

Återigen, tack för svaren.

Ändra till mindre bländaröppning så blir skärpedjupet större. Om det är ont om ljus får du kanske så lång tid att det blir svårt att undvika skakningsoskärpa. Då får du öka ISO eller använda stativ (inte så svårt att hålla handen med klockan stilla ifall du vilar den mot underlaget).

Vilka var inställningarna?

Ser inget annat "fel" i övre högra delen än just att det är kort skärpedjup.

Ändra till mindre bländaröppning så blir skärpedjupet större. Om det är ont om ljus får du kanske så lång tid att det blir svårt att undvika skakningsoskärpa. Då får du öka ISO eller använda stativ (inte så svårt att hålla handen med klockan stilla ifall du vilar den mot underlaget).

Vilka var inställningarna?

Ser inget annat "fel" i övre högra delen än just att det är kort skärpedjup.

Inställningarna var f4,0, 1/800, ISO640.

Tack för hjälpen, den behövs.

Den slutartiden är onödigt kort för den här sortens bild. Det betyder att du har utrymme att minska bländaröppningen och därigenom få mer skärpedjup (eller minska ISO ifall du upplever att det blir brus i bilden).
Med samma ljusförhållanden kan bländare 8, slutartid 1/200 och samma ISO kanske vara lämpligt.
Mitt på dagen borde det gå att minska ISO och/eller minska bländaröppningen ytterligare.

Liten guide som verkar bra: http://emilydahl.se/camera/

Den slutartiden är onödigt kort för den här sortens bild. Det betyder att du har utrymme att minska bländaröppningen och därigenom få mer skärpedjup (eller minska ISO ifall du upplever att det blir brus i bilden).
Med samma ljusförhållanden kan bländare 8, slutartid 1/200 och samma ISO kanske vara lämpligt.
Mitt på dagen borde det gå att minska ISO och/eller minska bländaröppningen ytterligare.

Liten guide som verkar bra: http://emilydahl.se/camera/

Okej, det ska jag tänka på till nästa gång :). Tack för hjälpen, ska läsa igenom det du länkar till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar