Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Blurra insyn från fönster till "studio", hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Det här är en fråga jag är osäker om den hör hemma i denna del av forumet.
Men då det gäller mer eller mindre studiofoto så skriver jag här.
Vill ngn flytta den till ett enligt dem lämligare ställe så gör det isf!



Nåväl...har min "studio" i mitt sovrum som jag plåtar och donar i liggandes så att folk som går förbi den (loftgång) ser rakt in i den.

Detta känns inte alls rätt då jag inte vill att folk ska se mig samt sambon/kompisar/modeller osv när jag jobbar.
Känns även lite olustigt att ngn mer eller mindre skulle kunna föra dagbok över vad för värdesaker som finnes där inne genom att bara titta in...
Så pga allt detta har det de senaste åren varit nerdragna persinner just därför...

Problematiken ligger i att jag gärna ser att dagsljuset kommer in, både under en fotosession, men även för att lysa upp rummet då jag inte fotar och allt är undanplockat.

Är ute efter ngn form av diffusionsfilter eller "blindfönster", som fortfarande har ett bra ljusgenomsläpp, samt inte ser illa ut varken innifrån eller utifrån, då jag vill att lägenheten ska vara presentabel för gäster, såväl utifrån samt innifrån, o inte att det ska se ut som ett slagfält med grejer hängandes överallt.

Tillfälliga lösningar går bort, som att tejpa fast smörpapper osv på fönsterna....utan det ska som sagt antingen vara ngn form av självhäftande film som sättes på fönstret, eller ngn form av plast man kan "öppna" fönstret och sätta in mellan glasskivorna..

Visst att jag kan ringa till en glasmästare o fråga o få reda på en del således...men jag har på känn att det verkligen inte är det billigaste sättet. Så tips mottages tacksamt.

Mvh /Tobbe
 
Finns ju plastfilm som ger en frostad look som är till för fönster. Det skulle kanske fungera. Eller så kanske du kan göra en träram och sätta vitt tyg på. (Eller annan färg om det känns bättre) Kan bli snyggt och fyller ju uppgiften. Finns kanske något mer men detta va det jag kom på spontant.
 
Som Johan skriver så finns det en frostad vinyl (plasttejp9 som man sätter i fönster för att få bort insyn, den tar bort lite av ljuset men inte allt. Många gör mönster i filmen så att det ser lite trevligare ut.
Kolla hos en skyltmakare i stan så hjälper dem dig med filmen. Det kan vara lite kruxigt att sätta på filmen men får du ingen hjälp av dem så hör av dig så skall jag förkalra hur man gör utan att förstöra filmen.


Håkan
F.d skyltmakare
 
Jepps, frostfolie är det som gäller isf. Borde finnas hos de flesta skyltmakare och jag tror inte den är speciellt dyr. Vi har flera rullar av det på företaget jag jobbar på så hittar du inget lokalt kan du göra en beställning genom mig kanske.
 
Mitt tips.

Skaffa transparent plexiglas av billigaste salget. Skär upp i storlekar som passar in mot fönstren.

Kör sedan med skakslipen på ena sidan plexiglaset. Då får du ocksp en frostad effekt samt ett insysnskydd som går att sätta upp och ta ned efter behag.
 
IKEA säljer insynsskydd i form av en plastfilm som fästs på rutan, kostar några tior och funkar perfa tycker jag.

Förmodligen den enklaste och billigaste lösningen.

//Erik
 
Om du vill kunna se ut också så är kanske persienner mellan rutorna vara ngt att tänka på.
Hur skulle det bli med solskyddsfilm som reflekterar på ena sidan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.