F.Eliasson
Aktiv medlem
Jag beställde nyligen en fotobok av från blurb.com. Jag gjorde den online med deras bokify-verktyg.
Så långt allt gott. Sedan köpte jag min bok och fick hem den.
Det visade sig att samtliga bilder låg ocentrerade på sidorna trots att de i bokify låg helt perfekt centrerade. Dessutom var bilden på baksidan av boken drabbad av samma problem.
Jag fotograferade felen och skrev till deras kundtjänst som svarade snabbt som tusan, beklagade och skickade en ny kopia.
Imponerad och tacksam öppnade jag försändelsen med den nya kopian och såg samma fel på baksidan. Felen med bilderna på sidorna var nu åtgärdade, men bindningen av boken var skadad och boken slås liksom automatiskt upp på sista sidan, där det tydligt syns att bindningen är skadad/fel utförd.
Jag mejlar igen. Och igen, och igen. Nu svarar ingen och det händer inget än att jag får ett autogenererat svar att mitt klagomål mottagits. Än mer irriterande är att få deras nyhetsbrev med erbjudanden då jag bara vill att de skall få tummen ur och leverera en korrekt bok utan fel.
Min slutsats blir ju att de är väldigt snabba och måna om att folk ska vara nöjda i första korrsvängen, men de stackare som vid andra tillfället får en feltryckt bok ignoreras totalt. Jag har antagligen haft en extrem otur eftersom alla omdömen jag läst om blurb.com är positiva.
Vad har man som konsument för rätt i det här? Vad kan jag göra och kräva?
Visst, det är inga stora summor det handlar om (270 kr) men sättet de hanterat ärendet på är ju under all kritik, och jag har fortfarande betalt för en produkt jag ännu inte fått.
mvh, Fredrik
Så långt allt gott. Sedan köpte jag min bok och fick hem den.
Det visade sig att samtliga bilder låg ocentrerade på sidorna trots att de i bokify låg helt perfekt centrerade. Dessutom var bilden på baksidan av boken drabbad av samma problem.
Jag fotograferade felen och skrev till deras kundtjänst som svarade snabbt som tusan, beklagade och skickade en ny kopia.
Imponerad och tacksam öppnade jag försändelsen med den nya kopian och såg samma fel på baksidan. Felen med bilderna på sidorna var nu åtgärdade, men bindningen av boken var skadad och boken slås liksom automatiskt upp på sista sidan, där det tydligt syns att bindningen är skadad/fel utförd.
Jag mejlar igen. Och igen, och igen. Nu svarar ingen och det händer inget än att jag får ett autogenererat svar att mitt klagomål mottagits. Än mer irriterande är att få deras nyhetsbrev med erbjudanden då jag bara vill att de skall få tummen ur och leverera en korrekt bok utan fel.
Min slutsats blir ju att de är väldigt snabba och måna om att folk ska vara nöjda i första korrsvängen, men de stackare som vid andra tillfället får en feltryckt bok ignoreras totalt. Jag har antagligen haft en extrem otur eftersom alla omdömen jag läst om blurb.com är positiva.
Vad har man som konsument för rätt i det här? Vad kan jag göra och kräva?
Visst, det är inga stora summor det handlar om (270 kr) men sättet de hanterat ärendet på är ju under all kritik, och jag har fortfarande betalt för en produkt jag ännu inte fått.
mvh, Fredrik