Annons

Bluffannons?

Produkter
(logga in för att koppla)

swedlamp

Aktiv medlem
Hej!

Snubblade över denna annons på Eniros köp och sälj sajt, men det måste vara bluff, eller vad tror ni?
http://kopochsalj.eniro.se/query/so.../7/what/gti_info/search_word/canon%2Bobjektiv

Mailade killen och han sa att han hade precis flyttat till England och han ville ha snabba pengar därav det mycket låga priset. Man skulle betala först och sen få varan efter 10 dagar.
Verkar vara en bluff hela annonsen!! En 600mm för dryga 12' är ju som hittat!

Så för er som vill köpa detta objektiv, tänk efter 1 gång till då det troligtsvis rör sig om en bluffmakare.

Mvh
Magnus
 
Betala först och få vara sedan, yeah right. Bättre att elda upp pengarna :)

Johan

Hej Johan!

Precis vad jag tänkte och gjorde! Skämt och sido så kommer här citat ifrån "Christopher Andersson" som han kallar sig:

"Hej, Tack för att du kontaktar mig angående min produkt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i England för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset. Tack. P.S. I am very sorry for my Swedish but I hope you can understand. If you want we can continue in english, because it would be much better for me."

"This are the steps of the transaction
1. You give me your full name and address.
2. I will deliver the product and you will receive the confirmation from them along with a tracking number so you can check the status of the delivery using online GPS on their website .
3. Along with the delivery confirmation comes also the payment instructions.
4. After you will send the money to them , you receive the product and test it for 10 days ( if you like will keep it , if you will not like it , the company will return the product to me and they will fully refund ) .
The transaction will be ensured by their third party service the offers both the seller and the buyer safety.If you agree with all this we can proceed with the deal."

Jag frågade varför den var så billig och svaret blev följande:
"I sale it at this price because I want to sale it fast. My parents bought it for me and now I must sale it because I need some money to pay my mortgage."

Mvh
Magnus Thilander
 
99,999999999% av alla som vill ha betalt i förskott eller inte träffas "in real" har bluffannonser.

ser man på hur svaret är formulerat, dom skriver "produkten" en miljon ggr så kan det vara Google translator eller liknande som har versatt.

fråga efter serienummer på prylen för att du vill kolla om prylen är stulen så brukar dom sluta att höra av sig.. :)
 
Jag tror att det är samma annons (eller iaf annonsör) som figurerar på Blocket med liknande produkter och diskuteras i en annan sträng. Att det är en bluff kan man nog vara ganska säker på.
 
Säg du har en vän som också bor i england som kan komma och kolla på den. Provskjuta och se om den är hel och ren
 
Senast ändrad:
"I sale it at this price because I want to sale it fast. My parents bought it for me and now I must sale it because I need some money to pay my mortgage."

Han ber om att få prata engelska för att hans svenska är dålig, men skriver Sale istället för Sell. Bluff och båg!
 
"I sale it at this price because I want to sale it fast. My parents bought it for me and now I must sale it because I need some money to pay my mortgage."

Han ber om att få prata engelska för att hans svenska är dålig, men skriver Sale istället för Sell. Bluff och båg!

Japp, den killen cirkulerar med flera annonser. Verkar ha ett standard svar som han skickar till alla som svarar på nån annons. Spelar ingen roll vad man skickar för fråger etc alltid samma mail tillbaka...
 
Jag har också råkat ut för honom:

Från Myers Sullivan [[email protected]]:

"Hej,

Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i London, UK för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset.

Tack.

P.S. I am very sorry for my Swedish but I hope you can understand. If you want we can continue in english, because it would be much better for me."
 
Hej!

Snubblade över denna annons på Eniros köp och sälj sajt, men det måste vara bluff, eller vad tror ni?
http://kopochsalj.eniro.se/query/so.../7/what/gti_info/search_word/canon%2Bobjektiv

Mailade killen och han sa att han hade precis flyttat till England och han ville ha snabba pengar därav det mycket låga priset. Man skulle betala först och sen få varan efter 10 dagar.
Verkar vara en bluff hela annonsen!! En 600mm för dryga 12' är ju som hittat!

Så för er som vill köpa detta objektiv, tänk efter 1 gång till då det troligtsvis rör sig om en bluffmakare.

Mvh
Magnus
"Mailade killen och han sa att han hade precis flyttat till England"

Är det en slump att alla billiga annonser har en annonsör som precis har flyttat till England och godtar endast förskottsbetalning? ;)
 
Varför inte mot postförskott med någon slags garanti att pengarna inte förs över innan man sett det verkligen är rätt vara? Om där finns?
 
"
Är det en slump att alla billiga annonser har en annonsör som precis har flyttat till England och godtar endast förskottsbetalning? ;)

Haha, verkar så. Kanske kan vara så att några pressfotografer har gått i pension och hittat nya lyor i England och säljer iväg sin utrustning för några bagis.... Skämt och sidå.

Mvh
Magnus Thilander
 
Varför inte mot postförskott med någon slags garanti att pengarna inte förs över innan man sett det verkligen är rätt vara? Om där finns?

Hej!

För länge sedan, säkert 2-3 år sedan så skulle jag köpa en bärbar dator av en som verkade serisös på blocket. jag sa att jag ville ha postförskott för att vara på den säkra sidan. Han gick med på det, frid och fröjd tänkte jag.
När jag skulle hämta ut paketet ifrån posten så skulle jag först betala sa dom i kassan, och det gjorde jag men när jag sen kom hem och öppnade paketet så låg där senaste numret av Gula Tidningen......... :/ Ringde upp samma postkontor och frågade om man verkligen var tvungen att betala innan man hade öppnat paketet och de sa ja.... vet inte nu hur det går till om samma regler gäller.
Men tur i oturen så kunde jag ju leta upp rätt nummer till en riktig datorbutik :)
Så jag använder inte postförskott längre, gör bara affär om jag kan träffa personen ifråga eller om jag uppfattar han som seriös men när det gäller dyrare varor så gäller bara att man träffar säljaren ifråga!

Mvh
Magnus Thilander
 
När jag handlar mot postförskott så öppnar jag alltid paketet omedelbart. Då har jag åtminstone expediten som vittne på att det faktiskt låg en tegelsten eller telefonkatalog i kartongen. Nu har det visserligen aldrig hänt mig, men för säkerhets skull.

Annars föredrar jag bussgods. Även där ska man betala först, men lite beroende på vilken bussgodsdepå man hämtar ut på så kan man få öppna och kolla först. Iaf har de varit schyssta i Larsboda och Nynäshamn.
 
ANNONS