Annons

Blue2CAN: Geotaggning av bilder med GPS & Bluetooth

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikStarck

Aktiv medlem
Snubblade över den här:
https://ecommerce.redhensystems.com/pc-47-2-blue2can.aspx

Det är en liten "sockerbit" man sätter på sin D2*/D200/D300s serieport. Sedan kan man använda en vanlig GPS-dosa som pratar Bluetooth och således inte behöver hänga på kameran för att få in koordinater i EXIF.

Blir lite smidigare än att matcha GPS:ens logfiler med tiden på bilderna i efterhand. (279 dollar är dock rätt mastigt för en sockerbit.)
 
Har själv en annan lösning för de som saknar GPSmottagare med bluetooth.

Köpte mig en N2 di-GPS mini som man kopplar rätt in i tillbehörskontakten. Kan sedan monteras i blixtskon eller på remmen. Har dessutom en liten 2,5 mm kontakt(hona) för en trådutlösare.

Kostade $300 inklusive trådutlösare och frakt, och anlände på 3 dagar från Hong Kong.

http://www.di-gps.com/di-GPS/index.htm

Fungerar utmärkt, och jag har den numer alltid monterad på kameran rem.

//Patrik
 
Unleashed

Sjælv så har jag inførskaffat en Unleashed från www.foolography.com, likværdig med Blue2Can med skillnad att den har anslutning før fjærrutløsare - dock ær den aningens dyr till førdel før Blue2Can (køpte min under jul kampanj, så de fick liknande pris).

Provade den ordentligt før førsta gången nu i veckan på spæckhuggar safari i NordNorge och ær nøjd med førsta intrycken, den fungerade helt klart klanderfritt. Nackdelen kan vara att man har ytterligare en sak man måste ladda o ha koll på ær laddad, de direkt kabelanslutna har ju den førdelen att du ej behøver ha koll på att den externa GPS'n har strøm - men i gengælld drar ju dessa direktanslutan av kamerans batteri.

Kunde med førdel stænga av kameran och låta GPS'n vara på och slog bara på kameran igen o væntade ca 3 sekunder så hade Bluetooth modulen och GPS'n parat ihop sig igen. Vet ej hur lång tid en kabelansluten GPS tar på sig att søka rætt på positionen igen ifall man har haft kameran avstængd?

Konstaterade dock jag att jag får ta o investera i en nyare GPS då min ær av førsta generationens Bluetooth GPS, den tyckte att jag befann mig på 54 meter øver havet nær man var var på en båt utanfør Norges kust før att studera spæckhuggare. Vet ej de lyckats att mæta från botten ;)

//Stefan
 
Beställde en Unleashed förra veckan för €199+frakt, såg precis att han fortsatt med det priset även efter nyår. Blev 2014:- via banköverföring.
 
Största frågan är nog telefonen, går den att ställa in så att andra enheter kan komma åt GPS'n i den via bluetooth?

//Stefan
 
Stefan71a skrev:
Största frågan är nog telefonen, går den att ställa in så att andra enheter kan komma åt GPS'n i den via bluetooth?

//Stefan
Jo, jag insåg också att det är den kritiska delen men om det finns någon som kör med Blue2CAN så kanske han/hon har testat med någon telefon och har synpunkter.

Som teknikfreak man är så är detta otroligt intressant men frågan är om det blir av....

Vore coolt att höra om andra framgångssagor
 
Själv väntar jag på att få tag i en SonyEricsson C702 så jag kan prova mot den, dock kör jag själv med Foolographys Bluetooth modul men det är ju samma tanke vi är ute på.

Hade själv tankegånger på ifall man kunde ha fixat ett litet program i telefonen och använt den som fjärrutlösare via Bluetooth modulen, dock så kommer de ej fungera med Foolographys nuvarande modul då den ej kan styra de stiften som behövs för att hantera avtryckaren, men det kommer nog en lösning i framtiden speciellt ifall de får en inbyggd BT modul i kamran.

Just nu kör jag den emot en en riktigt liten smidig bluetooth GPS med dispaly och logger från Wintec (WSG-1000)http://www.wintec-gps.de/wintec_wsg-1000.php. Den har alla möjliga små saker som kan vara mer eller mindre nyttiga för ett "teknikfreak" som är intresserad av foto.
Du kan läsa ut var solen befinner sig över horisonten där du är, vilken kompass riktning solen befinner sig i där du är, när solen går upp och när den går ner där du befinner dig, kompass, termometer, höjdmätare, hydrometer, 200 000 punkters loggning, backtracking funktion (få visat ett spår på skärmen för att hitta tillbaka), hastighets varning (i bilen),man kan mata in kordinater man vill få visning till (lämpligt för de som Geocatchar) samt massa annat.

//Stefan
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.