ANNONS
Annons

Blue hour med filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska ta ett antal bilder på julbelysning med fin blå himel.
Då jag ska hinna med ett antal platser underar jag om man kan framkalla den Blue Hour med hjälp av gråfilter.
Om ja på frågan, vilket filter skulle vara bäst, tonat kvadratiskt där jag kan påverka, eller ett fast runt?

Tacksam för svar!

Tror knappast man kan fejka den blåa timmen. Åkt dit flera dagar i sträck istället.

/Stefan

Ska ta ett antal bilder på julbelysning med fin blå himel.
Då jag ska hinna med ett antal platser underar jag om man kan framkalla den Blue Hour med hjälp av gråfilter.
Om ja på frågan, vilket filter skulle vara bäst, tonat kvadratiskt där jag kan påverka, eller ett fast runt?

Tacksam för svar!

Beror på vad du menar med "fin blå himmel", men eftersom du funderar på filter antar jag att det är ett blåaktigt skimmer du är ute efter och inte molnfri himmel.

Förslaget med vitbalans är hyfsat enkelt.
1. Välj vitbalans glödlampa (då blir allt dagsljus blått)
2. Använd blixt med gult filter på det du vill skall se "normalt" ut

I och med att du belyser produkterna med gult ljus och sedan vitbalanserar det genom att minska det gula, då blir allt annat blåare.

Beror på vad du menar med "fin blå himmel", men eftersom du funderar på filter antar jag att det är ett blåaktigt skimmer du är ute efter och inte molnfri himmel.

Förslaget med vitbalans är hyfsat enkelt.
1. Välj vitbalans glödlampa (då blir allt dagsljus blått)
2. Använd blixt med gult filter på det du vill skall se "normalt" ut

I och med att du belyser produkterna med gult ljus och sedan vitbalanserar det genom att minska det gula, då blir allt annat blåare.

Tror inte det funkar med blix då detta är i stora offentliga rum.
I länken finner ni bilder på vad jag är ute efter, att ta denna typ av foton utan att behöva vänta in exakt rätt ljus. Med filter eller annan teknik (inte FS) lura kameran.

http://www.mk-illumination.se/en/136/

Alltså, den blåa timmen är när solen håller på att gå upp och precis när den går ner. Det är ett speciellt lljusskimmer på himmel och det lilla ljus som faller på omgivningen. Det är inget man precis kan apa med filter. Kanske en del photoshoppillande....

Polfilter gör himmeln mörkare om vinkeln till solen är rätt och ND filter gör så mindre ljus faller in på sensorn vilket möjliggör längre slutartider eller större bländare.
Var fotograf och fotografera under den blåa timmen istället! Sprid ut det på 3 dagar så hinner du nog med att få det lilla extra som skiljer en bra bild från en underbar.

/Stefan

Alltså, den blåa timmen är när solen håller på att gå upp och precis när den går ner. Det är ett speciellt lljusskimmer på himmel och det lilla ljus som faller på omgivningen. Det är inget man precis kan apa med filter. Kanske en del photoshoppillande....

Polfilter gör himmeln mörkare om vinkeln till solen är rätt och ND filter gör så mindre ljus faller in på sensorn vilket möjliggör längre slutartider eller större bländare.
Var fotograf och fotografera under den blåa timmen istället! Sprid ut det på 3 dagar så hinner du nog med att få det lilla extra som skiljer en bra bild från en underbar.

/Stefan

Ok, det finns alltså igen genväg.
Jag har ca 30 platser runt om i hela Sverige och att hinna det från skyltsöndag till tjugondag Knut är en utmaning, där av min fråga. Hade inte varit något problem om det varit 2-3 platser.
Får väl ställa in julafton och nyår:)

Tror inte det funkar med blix då detta är i stora offentliga rum.
I länken finner ni bilder på vad jag är ute efter, att ta denna typ av foton utan att behöva vänta in exakt rätt ljus. Med filter eller annan teknik (inte FS) lura kameran.

http://www.mk-illumination.se/en/136/

Okej, men i mina ögon ser det ut som "vanliga exponeringar med vitbalans för glödljus", tagna huvudsakligen kvällstid. Vad är det du menar som är speciellt blått?

För precis som Rommel skriver så är den blå timmen tidpunkten då solen inte ligger över horisonten och ger inga skarpa skuggor utan du får ett mjukt ljus. Det mjuka ljuset har du bara två gånger per dygn och det kan du inte återskapa med filter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar