Annons

Bloggens överkrångliga teknik!! ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Weronica Lindholm

Aktiv medlem
Borde det inte vara lite enklare på något sätt att sätta in bilder i bloggen med tex flera foton!

Höll på i över 1 timme, ladda upp flera från min egna hårddisk och sedan då jag skulle markera, sätta in dom så kunde jag bara först ta ( 1 )

Och så fick jag hålla på
Sedan då?
Ja happ bild nr 2 av alla 6 uppladdade och återstående?
Gick ej fast jag kryssade för bild ( 2 ) så kom bild ( 1 ) igen?

Så höll jag på och tugga med tålamodet ett tag, sedan tänkte jag
" Kanske ska man ta bort sedan den bild man laddat upp i bloggens bildprogram?
Så jag gjorde det!

Å nej!!!!
Alla försvann och det blev bara en mysko ruta där bilden varit.

Okej då testar jag väl att ladda upp dom i ett dolt album, en publikt?
Jo jäklar, så det fick bli ett öppet.

Så blev det, sedan ramlade jag in på en annans blogg, foton som attans hade han och jag tänkte Hmm? Hur gjorde han? Så jag tänkte kika på hans album...
"Men det fanns inga, han hade inte ett skit av bilder och ändå klurigt fått in foton i "Bloggen"

Ärligt måste det vara så förbaskat inkrånglat detta?

SNÄLLA HUR GÖR NI?

Jag laddar alltid upp kopior direkt till bloggen eftersom bilder som är länkade till album försvinner, av naturliga skäl, om jag tar bort dem ur albummen och jag städar ganska ofta i mina album.

Jag tycker inte att det varit några problem, jag väljer ikonen för bild i blogg-editorn och sedan letar jag upp bilden på hårddisken (jag gör dem för det mesta klara i 1024 pixlar på den längsta sidan så att de passar i stort format på fotosidan) väljer att ladda upp och sedan väljer jag storleken 640 punkter klickar på ok, då kommer bilden upp i editorn där jag sedan markerar bilden och klickar på länkverktyget, jag kommer då tillbaks till bildfönstret där jag kan välja det större formatet och trycker ok så kommer jag tillbaks till editorn. Sedan måste jag se till att jag ställer markören på en ny rad för att kunna göra om samma sak med nästa bild. Detta gör jag genom att klicka utanför det nedre högra hörnet i bilden så att den bilden jag just jobbat med blir avmarkerad och sedan slå ett returtecken. Annars kan man ju göra ett par radbrytningar innan man tankar upp den första bilden så blir det kanske lättare att bara markera den nya raden sedan. hur som helst så har jag inte haft några problem med detta. Man måste dock komma ihåg att länka till rätt bild och format för varje bild man lägger upp.

Jag laddar alltid upp kopior direkt till bloggen eftersom bilder som är länkade till album försvinner, av naturliga skäl, om jag tar bort dem ur albummen och jag städar ganska ofta i mina album.

Jag tycker inte att det varit några problem, jag väljer ikonen för bild i blogg-editorn och sedan letar jag upp bilden på hårddisken (jag gör dem för det mesta klara i 1024 pixlar på den längsta sidan så att de passar i stort format på fotosidan) väljer att ladda upp och sedan väljer jag storleken 640 punkter klickar på ok, då kommer bilden upp i editorn där jag sedan markerar bilden och klickar på länkverktyget, jag kommer då tillbaks till bildfönstret där jag kan välja det större formatet och trycker ok så kommer jag tillbaks till editorn. Sedan måste jag se till att jag ställer markören på en ny rad för att kunna göra om samma sak med nästa bild. Detta gör jag genom att klicka utanför det nedre högra hörnet i bilden så att den bilden jag just jobbat med blir avmarkerad och sedan slå ett returtecken. Annars kan man ju göra ett par radbrytningar innan man tankar upp den första bilden så blir det kanske lättare att bara markera den nya raden sedan. hur som helst så har jag inte haft några problem med detta. Man måste dock komma ihåg att länka till rätt bild och format för varje bild man lägger upp.

Länka? Ursäkta men om man laddar upp från sin dator kan man väl inte länka? Provade det m en jag kom ej fram till att det fungerade vet ej vad jag gör för fel?

Höll på i över 1 timme, ladda upp flera från min egna hårddisk och sedan då jag skulle markera, sätta in dom så kunde jag bara först ta ( 1 )
Du menar att du ser dina uppladdade bilder listade, med valknappar för varje - men det går bara att klicka i för den första bilden?

Det låter ju som något tekniskt problem i din webbläsare. Om inte, kan du beskriva problemet mer i detalj, kanske ta en skärmdump och lägga in här?

Du menar att du ser dina uppladdade bilder listade, med valknappar för varje - men det går bara att klicka i för den första bilden?

Det låter ju som något tekniskt problem i din webbläsare. Om inte, kan du beskriva problemet mer i detalj, kanske ta en skärmdump och lägga in här?

Ja jag kan bara markera 1 åt gången och sedan så markerar jag en efter den första så kommer den första alltid upp och inte den nya, andra. samma på alla 5 bilder som är olika.

Vet ej om problemet ligger på min dator? Använder Firefox.

Man placerar bara ut en bild i bloggen åt gången (per tryck på "trädet"), så du skall inte kunna markera flera åt gången alltså.

Notera vad som händer i fältet Bildadress (URL) när du klickar på en bilds valknapp.
Den skall ändras och få olika innehåll (siffror) beroende på vald bild och storlek.

Ändras alltså inte detta fält allt eftersom du klickar på olika bilder i listan?

Tryck sedan OK så skall den bilden komma in i inlägget.

Man placerar bara ut en bild i bloggen åt gången (per tryck på "trädet"), så du skall inte kunna markera flera åt gången alltså.

Notera vad som händer i fältet Bildadress (URL) när du klickar på en bilds valknapp.
Den skall ändras och få olika innehåll (siffror) beroende på vald bild och storlek.

Ändras alltså inte detta fält allt eftersom du klickar på olika bilder i listan?

Tryck sedan OK så skall den bilden komma in i inlägget.

Nej det Ändras inte på olika bilder i listan?

Jag var inne på din blogg nu med Firefox 18, och det var inga problem att välja. Men det kan ju vara något strul med din version av Firefox då, vad använder du?

Du har fått in de tre varianterna av den röda bilden i bloggen, hur gjorde du då?

Jag var inne på din blogg nu med Firefox 18, och det var inga problem att välja. Men det kan ju vara något strul med din version av Firefox då, vad använder du?

Du har fått in de tre varianterna av den röda bilden i bloggen, hur gjorde du då?

Jag la upp dom i ett galleri och då gick det tillslut .....ha ha ha.

Jag har nyaste Firefox?

Inte trevligt läge detta! Vill ej behöva ha massor av publika album för att jag inte kan blogga med med bilder! ??

Irriterande men man borde ju kunna göra detta enklare? Suck!

Är det inte rätt enkelt då, problemet är väl snarare att det tydligen inte fungerar i din webbläsare - dvs ett tekniskt problem?

Kan du prova med en annan webbläsare och se om det blir skillnad?

Jag provar nästa gång med ny webläsare men om det ej går och jag måste ha typ 15 extra album öppet, dolt gick ej! Så är det ju inte sååå trevligt.

Fattar ej varför det inte fungerar för mig? Hörde även bilderna då man laddar upp så här på fotosidan för att lägga in bloggen sedan försvinner, läste det hos en annan! ???

Jag får väl öppna ett album jag kallar bloggbilder?

Varför det ej fungerar smidigt och varför ev bilderna sedan försvinner, tycker jag är lite fel. firefox är bättre webbläsare för bilder och fungerar bättre, ordinarie är även mindre säkra!

Tack så jättemycket för dina råd men jag är fortfarande på samma plats, då bilderna ev ändå försvinner efter ett tag! ?

MVH
Weronica

Fattar ej varför det inte fungerar för mig? Hörde även bilderna då man laddar upp så här på fotosidan för att lägga in bloggen sedan försvinner, läste det hos en annan! ???
Nejdå, vi tar inte bort något. Men skulle man, efter att ha lagt in albumbilder i bloggen, radera sitt album från Fotosidan eller avpublicera det - ja då försvinner de ju ur inlägget också.

Jag får väl öppna ett album jag kallar bloggbilder?
Nej, försök komma tillrätta med felet som tydligen inte gör att du kan klicka.

Det fungerar alltså om jag loggar in som dig och gör samma sak med en Firefox 18, så det måste ju vara något lokalt trassel med din dator - svårt att ta reda på såhär på distans.

Nejdå, vi tar inte bort något. Men skulle man, efter att ha lagt in albumbilder i bloggen, radera sitt album från Fotosidan eller avpublicera det - ja då försvinner de ju ur inlägget också.

Nej, försök komma tillrätta med felet som tydligen inte gör att du kan klicka.

Det fungerar alltså om jag loggar in som dig och gör samma sak med en Firefox 18, så det måste ju vara något lokalt trassel med din dator - svårt att ta reda på såhär på distans.

Ska kolla vad jag har för firefox, kan hända att jag har ett snäpp äldre. Återkommer längre fram tills nästa gång.

Tack så jättemycket för din tid!

Mvh
Weronica

Använder du något verktyg/webbläsartillägg för översättning eller så i din webbläsare? Jag tittar på texten i ditt blogginlägg och ser en massa "skräp" (du ser inte detta, men jag tittar "bakom kulisserna" på HTML-koden som skapas) som kan tyda på att något sådant verktyg är aktivt. Eller har du klippt in texten någonstans ifrån, typ Google Translate?

Detta skulle möjligen kunna vara en ledtråd till varför det strular.

Använder du något verktyg/webbläsartillägg för översättning eller så i din webbläsare? Jag tittar på texten i ditt blogginlägg och ser en massa "skräp" (du ser inte detta, men jag tittar "bakom kulisserna" på HTML-koden som skapas) som kan tyda på att något sådant verktyg är aktivt. Eller har du klippt in texten någonstans ifrån, typ Google Translate?

Detta skulle möjligen kunna vara en ledtråd till varför det strular.

Nope Office. Kan knappast vara det?

Jag tror att det skulle löna sig om ni gjorde en beskrivning som visade hur man skapar en blogg, inlägg med bilder osv. Det kommer alltid att finnas de som inte ligger på den tekniska nivån så att det går att förklara bara med ord hur man skall göra. Jag märker ju att trådskaparen inte alls hängt med i mitt första svar till exempel. Dessutom måste man nog som enskild datoranvändare även inse att man måste lära sig de mest basala handgreppen, men som sagt om det finns en steg för steg förklaring att tillgå så kan man ju se om det är handhavandet eller prylarna som inte funkar som det skall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar