Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blogga från Kina - Problem???

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej!

Vi ska i början av december resa till Kina för att adoptera vår nya son.
Under resan är vår avsikt att blogga för nära och kära och då visa bilder/filmer från vår resa. Vi vet att det är något som är väldigt eftertraktat.

Att blogga via Facebook är uteslutet då FB är stängt av Kina. Har därför skapat en underdomän till min hemsida och som jag kör via Wordpress (ligger inte på WP org. eller Com utan på mitt konto/webhotell). Är det någon som känner till om det ska var något problem med att nå min sida från Kina?

Om det är så - vad rekommenderar ni annars för Blogg alternativ?

Mvh
Bosse
 
Deras filter har blivit bättre. Förr kunde vanliga svenska tidningars hemsidor försvinna efter någon minut och sedan fick man inte upp den tidningen igen.
På senare år brukar normala sidor fungera utan problem. Fast finns det något på ditt webhotell som inte passar så kan ju även din sida bli drabbat.
Så mitt tips är att det kommer fungera men helt säker kan man aldrig vara i detta kommunist/kapitaliska och motsägelsefulla land.
 
Tack för ditt svar Mats,

Nej, jag har själv ungefär samma uppfattning om att det borde fungera. Jag har i alla fall inget på min hemsida som kan vara stötande enligt mitt sätt att se på det. Men hur det är med mitt webbhotell (Surftown) vet jag inte. Jag ska ställa frågan till dem nu när jag tänker på det, dvs om de har något erfarenhet/information om access från Kina :)

Kan dock vara roligt att höra från någon av er andra här på forumet som kör blogg via Wordpress och som uppdaterat den i Kina om det varit några problem?

Mvh
Bosse
 
Blogger.com eller blogspot

Har satt upp mitt konto hos blogger.com så att man kan skicka mail med text, bilder eller video till sin blogg.
Detta går utmärkt, dock kan man inte komma åt sin blog via internet i Kina.

Patrick (i Shanghai)
 
Min far uppdaterade sin blogg från Kina när han var där i fjol. WP-bloggen ligger på egen server pekad från Loopia.
Så det är ganska troligt att det kommer att funka utan problem. Men helt säkert kan man ju inte veta förrän du är där. :)
 
Jag var i södra Kina, Kunming, i våras och det var inga problem att använda min egen domän och WP. Däremot varierade kvaliten på internetcaférna men du kanske håller dig i stora städer så då skall det inte vara några problem. Lycka till!
 
Jag har varit i Kina två gånger och rest runt, senast nu i somras. Båda gångerna skrev jag på min WP-blogg som ligger på min egna domän hostad av one.com. Inte varit några problem alls! Denna gång la jag även upp bilder via dropbox direkt från iPhone och det fungerade utmärkt!

Så jag tror inte det kommer vara problem för dig (mer som någon innan skrev att uppkopplingshastigheten inte alltid är den man är van vid).

Nu när du ändå är förberedd kan du ju skapa ett VPN här hemma som du låter dator & smartphone gå genom så kommer du även åt tex FB. Och går du på ett internetcafé skulle jag rekommendera att pröva skriva in "f" i adressbaren för att se senaste använda sidor. Finns måååånga proxies för FB i Kina som folk använder för att komma runt brandväggen, dessa brukar ofta vara bland de senaste använda på internetcafén (och vandrarhem). Kommer dock inte ihåg någon av dem utantill.

Kul med barn, hoppas resan blir bra. Och passa på att njuta av den goda maten!
 
Hej alla, och tack för era svar (och gratulationerna för vår son :).

Ok, det känna bra, körde även testet och det var inget problem. Bra förslag om VPN men hur löser jag lättast det? Jag kan inget direkt om datorer..... Men jag får väl prata med någon kompis som kan hjälpa oss :)

Tack återigen.

//Bosse
 
Jag gjorde min blogg i iWeb och uppdaterade via ftp till min webserver. Det gick bra men jag kunde inte se den själv. Jag kontaktade de it-ansvariga på hotellet och de kunde faktiskt hjälpa mig att gå igenom censuren. Tyvärr var det mycket annat som föll bort i stället...

Www.prepix.se/kinablogg
 
2006 när jag var där så kunde jag alltid VNC:a in till min server och surfa därifrån och göra vad jag ville FB etc. Möjligtvis fixar the great firewall det med nu, men som sagt 2006 fungerade det.

Har du en egen server är det en smidig lösning, då kan man FTPa upp sina bilder hela tiden också så att man har backup på dom.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.