Annons

Blogbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Tidigare laddade jag alltid först upp blogbilder till mina bilder och la dom i lämpligt album, därefter la jag dom i aktuell blog. Lite omständligt och sen länge har jag gått över till att ladda upp blogbilderna direkt till bloggen.

1 Om jag nu skulle vilja ha en del av dom i mina bilder, i lämpligt album, måste jag förstås ladda upp dom "igen"?

2 Skulle också behöva redigera mina portfolio-album. Går det fortfarande inte att byta första-bild i resp album?

Råd önskas om bloggande - lämplig px-bildstorlek mm

Jag är rätt grön på bloggande öht, och särskilt här på FS... och vill gärna ha lite tips från er erfarna bloggare!

1) Lämplig pixelstorlek på jpegbilderna som man vill lägga in? Själv brukar jag resiza bilder som jag i övrigt lägger in på FS (egna album, div grupper) till storlek 300 dpi och 1660 px gånger säg ca 2500 px eller vad det nu blir på den längsta sidan (förutsatt att det ligger inom givna gränser max 2800 i FS regler)

2) Om jag vill skriva en blogg och använda säg 28 st jpeg bilder liggande och stående format blandat, kan jag ladda in alla 28 bilderna först till mitt blogg-utkast och sedan skriva text i utrymmet emellan bilderna? Bildtexter och brödtext?

Jag tycker att "inläggningssidan" ("gränssnittet?") för bloggen är lite svår att förstå, så att jag kan layouta min blogg som jag vill ha den, inom ramen för FS-sidans regler och möjligheter...

Jag har ju sett att flera erfarna FS-bloggare har inte bara många och stora bilder, utan även fräsch layout och bra bildtexter och brödtext. Jag vill oxå!!

mvh
/B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar