quarc
Aktiv medlem
Säkert har många av er hört talas om att det händer att blixtar fastnar på kameror. Detta beror på att det finns en låspinne som åker ner i ett litet hål i blixtskon när man låser fast blixten. Tyvärr innebär detta också att pinnen kan bestämma sig för att inte vilja följa med upp igen. Jag läste om detta för länge sedan och tänkte jag skulle modifiera mina blixtar genom att nypa av den lilla pinnen, men det har inte blivit av. I lördags så hände det i alla fall. Blixten fastnade och den satt där rejält hårt. Idag har jag lyckats få loss den med hjälp av ett bladmått och ganska mycket våld. Resultatet är att både kamera och blixt fortfarande fungerar, men blixtskon på kameran sitter nu lite löst. Detta hände med min 540-blixt, och jag tror jag läst mest om denna, men konstruktionen är samma på 360 och 540, så jag har nu klippt av denna låspinne på båda blixtarna. Alla blixtar har denna typ av låspinne, så kan nog hända med vilken som helst. Sätt dit blixten lite snett så pinne böjs eller plasthålet deformeras, eller kläm ner pinnen i hålet tillsammans med ett litet sandkorn.
Jag ångrar i alla fall att jag inte klippte pinnarna redan innan jag fick problem. Om ni klipper, se till att ni klipper rätt pinne
Jag ångrar i alla fall att jag inte klippte pinnarna redan innan jag fick problem. Om ni klipper, se till att ni klipper rätt pinne