Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixtval

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Andersson

Aktiv medlem
Hej håller på att kolla på blixt till min k10d
men får ingen ordning i vilken som är bäst utav dom.Har kollat i lite trådar men inge vettiga svar .

De jag har kollat på är dessa
Soligor DG-420 Z
Sigma EF-500 DG Super
Pentax AF 360 FGZ

funkar alla blixtar trådlöst?

Mvh Gustav
 
Soligor (säljs även som "Dörr") fungerar inte trådlöst.

Sigma ska fungera trådlöst med kamerans inbyggda blixt, men dessvärre verkar det vara si och så med kompatibiliteten - det tycks vara en kombination av vilken firmware som K10D har och vilken firmware som Sigman har - det finns rapporter om att nyaste firmware från Pentax inte fungerar med Sigman. Sigma 500 är inte längre i produktion, utan har ersatts av 530 - jag hoppas den har kompatibilitetsproblemen lösta.

Pentax fungerar definitivt!

Hälsar
R
 
Jag har en Sigma EF-500 DG Super och med den erfarenheten jag har med *ist DL och K100D så skulle jag i dagens läge köpte en Pentax...
 
Pentax

Har själv en sigma EF 500 super, den funkar INTE trådlöst med k10... Även om den nya 530 skulle funka trådlöst skulle jag nog själv köpa en pentax idag. Dock en 540 och inte en 360. Om valet föll mellan 360an och sigman skulle jag nog välja sigman pga bättre vinklingsmöjligheter och mer kraft,..

Allt handlar om hur mycket du är villig att lägga. Jag snålade och valde sigman, vilket jag ångrar idag...

Johan
 
JAg har haft nin AF540FGZ i en dag ;) och jag är än så lönge helnöjd iaf. Lite dyrre kanske men vad f-n, grejerna ska ju funka och hålla också.
 
Re: Pentax

johanni skrev:
Har själv en sigma EF 500 super, den funkar INTE trådlöst med k10...

Från Australien, som f ö har samma distributör för både Pentax och Sigma vilket gör att det är svårt att köpa Pentax blixtar eftersom distributören vill sälja Sigma (bättre marginaler???), så rapporteras det att firmware 1.11 i K10D och absolut senaste firmware i Sigman fungerar trådlöst, men firmware 1.30, kanske även 1.20 i K10D, inte fungerar trådlöst med Sigman. (firmware 1.0 i K10D fungerar överhuvudtaget inte eftersom trådlöst med inbyggd blixt kom först från och med 1.10).

Hälsar
R
 
Med tanke på Sigmas strul med trådlös kompatibilitet med K10D så skulle jag vilja se ett ordentligt test av den, men 530 har precis lanserats så... och i Sverige har jag inte sett några priser än på den.

I grund och botten är jag rätt nöjd med min Sigma 500, men det känns som den har en begränsad livslängd för den är helt klart rackligare byggd än min gamla Pentax AF330FTZ blixt.

DG Super är det man ska välja, ST:n saknar många funktioner (höghastighetssync m m). Köper man Pentax ja då vet man ju iaf att den fungerar även när Pentax uppgraderar sin firmware, köper man en Sigma så kan det bli så att man måste sända in Sigman på service om man uppgraderar firmware i sin Pentax kamera.

Hälsar
R
 
Vad menar du med att den "inte lyser på något"?
Ger den ingen blixt? Vad har du för inställningar i övrigt? P-läget brukar fungera allra bäst, och med blixten något tiltad.

Hälsar
R
 
den lyste inte upp så bra ,hade på x-läget .men när jag körde senare på M och P läget vart det bättre.vad är x läget till egentligen funka ju hur dåligt som helst.
 
X-läget är till för "dumma" blixtar, alltså inte P-TTL blixtar. Det används tillsammans med äldre blixtar. Min erfarenhet är att P-TTL blixtar fungerar bäst med kameran ställd på P, eller bländarautomatik/tidsförval (Tv).

Hälsar
R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.