Annons

Blixtutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

pecillo

Aktiv medlem
Har några frågor...

Precis börjat använda min Canon Speedlight mer och mer efter att jag lärt mig mer om HSS och införskaffat en Rogue Flashbender. Nästa inköp blir en blixtutlösare. När jag kollar på ett av alternativen för blixutlösare så kollar jag på YongNuo YN-622C-TX. För att den skall klara HSS upp till 1/8000s och den kostar inte en förmögenhet.


#1, Men känner mig smått dum men jag är tvungen att fråga.
Det står aldrig någonting om mottagare medföljer eller ej. Bara en utlösare hjälper mig inte om jag måste ha en mottagare också om jag inte vet vilken sådan man ska ha?
Nästan alla sidor som säljer blixutlösare av olika typer verkar ha "flerpack" av utlösarna. Är det ett sådant man måste köpa så man får en utlösare till kameran och en mottagare till blixten?

#2. Alternativ på utlösare.
Hähnel Tuff TTL - som finns verkar vara både sändare o mottagare (för att undvika fråga 1 helt och hållet). Men YongNuo känns mer prisvärd o mer omtalad än Hähnel triggern. Ett annat alternativ verkar vara Cactus V6 men än en gång står inget om mottagare. Vad har ni för tips?
 
Ytterligare ett alternativ är att köpa en uppsättning Pocket Wizard-sändare/mottagare med TTL. De dyker ofta upp begagnade här på FS.
 
Beggad pocket wizard hade funkat. Men ny kostar mycket mer än alternativen jag nämnt även om man köper ett sett av dom.

Men än en gång... Behöver man inte en receiver då oxå?
 
Yongnuo YN-622 är riktigt bra, jag har dem själv (1 sändare + 2 mottagare) och de har aldrig någonsin fallerat. Lätta att använda och är pålitliga. :) YN-622N är mottagare (fåtal knappar, ingen skärm) och YN-622N-TX är sändaren (skärm och många knappar). De finns på Ebay i paket med en sändare och valfritt antal mottagare.
 
Beggad pocket wizard hade funkat. Men ny kostar mycket mer än alternativen jag nämnt även om man köper ett sett av dom.

Men än en gång... Behöver man inte en receiver då oxå?

PW:s system bygger på att man använder både deras sändare och mottagare.

Jag vet inte om andra märken är kompatibla med Canons inbyggda mottagare i blixtarna.

Canon har två slags inbyggda mottagare. IR-ljusmottagare finns i de de stora blixtarna från och med 550EX, 580EX, 580EX II, 600EX, 600EX-RT, 600EX II-RT, 420EX, 420EX II, 420EX III-RT och kanske även några andra modeller. Observera att EZ-modeller är ännu äldre.

500&600-modellerna har dessutom inbyggd IR-sändare. Det finns en liten IR-sändare som heter ST-E2. IR-systemet har stöd för TTL-automatik.

De modeller som heter RT har radiomottagare. 600-verisionerna har även radiosändare. Det finns en lös sändare kallad ST-E3-RT, men det finns ingen lös mottagare (än), du måste ha en RT-blixt.
 
Yongnuo YN-622C-TX Flash Controller Transmitter + YN-622C II Single receiver

Som länkats till är det jag är ute efter. Verkar dock inte gå att köpa från någon svensk sida överhuvudtaget (kollat kaffebrus, fotofyndet, scandinavian, japanfoto och cyberphoto).

Så Amazon eller Ebay är det som gäller.

Fortfarande rätt sugen på cactus v6 men hittar inget om vad man ska ha för receiver för den. Någon som vet?
 
Har några frågor...

Precis börjat använda min Canon Speedlight mer och mer efter att jag lärt mig mer om HSS och införskaffat en Rogue Flashbender. Nästa inköp blir en blixtutlösare. När jag kollar på ett av alternativen för blixutlösare så kollar jag på YongNuo YN-622C-TX. För att den skall klara HSS upp till 1/8000s och den kostar inte en förmögenhet.


#1, Men känner mig smått dum men jag är tvungen att fråga.
Det står aldrig någonting om mottagare medföljer eller ej. Bara en utlösare hjälper mig inte om jag måste ha en mottagare också om jag inte vet vilken sådan man ska ha?
Nästan alla sidor som säljer blixutlösare av olika typer verkar ha "flerpack" av utlösarna. Är det ett sådant man måste köpa så man får en utlösare till kameran och en mottagare till blixten?

#2. Alternativ på utlösare.
Hähnel Tuff TTL - som finns verkar vara både sändare o mottagare (för att undvika fråga 1 helt och hållet). Men YongNuo känns mer prisvärd o mer omtalad än Hähnel triggern. Ett annat alternativ verkar vara Cactus V6 men än en gång står inget om mottagare. Vad har ni för tips?



Hej !

Håll tungan i rätt mun, YN622 är både sändare och mottagare, använder då
kamerans inställningspanel, TX622 bara sändare, det sista C eller N
betyder Canon eller Nikon.

All funktionalitet stöds, inte bara en tändning.

Jag hade nu inte köpt 622 till cannon utan Yongnuos RT600 system i stället,
finns som sändare och mottagare liknande 622-seien, och är compatibelt med
cannons 600-system.
( Har en TX och några yn622c + några YN blixtar )

Det har gnagts lite i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=166367

//MW
 
Jo det är lätt att gå vilse...
622RX2 har HSS dock mer oklart om 622TX klarar av att kommunicera det.
Vilken mottagare skall han ha till RT600-systemet till sin nuvarande blixt? Det verkar ju ett bra val till en Canon annars.

Phottix Odin II med Mitros+ är värda att titta på också. Dock lite dyrare.
http://www.phottix.com/index.php/en/flash-triggers.html

Jodå, 622TX stöder det.

Yn verkar göra bra grejer, men förklara är ingen paradgren.


Lite snabba sökningar:


http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...ou+yne3-rx.TRS0&_nkw=yongnou+yne3-rx&_sacat=0

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...ou+yne3-rt.TRS0&_nkw=yongnou+yne3-rt&_sacat=0


och som exempel:
http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-...182629?hash=item5b14b138a5:g:5c0AAOSwZVlXleJ2


//MW
 
Yongnuo är enda jag ser vart man kan komma under 1000:- för både sändare o mottagare. Som klarar HSS.

Cactus V6 kan man få ett sett på 2 för ca 1500:-
Hähnel sändare o mottagare finns för 1400:-

PW o Phottix är 2000kr o uppåt.

Hähnel verkar inte många säga något om o har inte hört något specielt om deras radiosystem.
PW, Phottix, Yongnuo talar många varmt om. Men...

Inte många här som pratar om cactus. Deras produkter verkar grymma o är steget upp från yongnuo. Det är deras v6 som jag just nu är mest inne på + tycker om att det är en enhet för både sändare o mottagare + om man vill köpa en extra speedlight har cactus egna blixtar med inbyggda mottagare som verkar vara ett bra alternativ till canons egna blixtar.

Såå någon som kan säga något negativt om cactus?
 
Jag håller själv på med lite research avseende Cactus V6. De verkar fått mycket lovord. En fördel i mitt tycke är att de fungerar med blixtar av olika fabrikat. Man kan således "blanda" alla möjliga blixtar och kontrollera respektive blixts ljusstyrka från den enhet som sitter på kameran.

En liten osäkerhet finns dock. Enligt vissa uppgifter är det problem med att blixten/blixtarna inte utlöser om sändarenheten och mottagarenheten är för nära varandra. Eftersom mitt användningsområde i huvudsak kommer att vara macrofotografering (transciever på kameran och recievern på handhållen blixt) så tvekar jag lite.

De går att köpa för drygt 1100 spänn på Ebay (om man vågar beställa där....)

http://www.ebay.com/itm/Cactus-wire...487111?hash=item27f1dc8b07:g:d8EAAOSwFTRTqDwz
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.