Annons

Blixtutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

IsaaKeN

Ny medlem
Tjenare!

Jag har skaffat en Nikon SB-700 till min D3000, och jag är lite sugen på att kunna placera blixten vart jag vill och sedan kunna trigga den.

Vad finns det för alternativ? Den inbyggda blixten på Nikon D3000 hade inget commander läge så det sket sig. Men kan man få tag på billiga IR sändare? Såg något som heter SU-800 men det var ju svindyrt. Finns det kablar som man kan koppla? Finns det några andra sätt?

Vad rekommenderar ni?

Om du går in i menyn på SB-700 och går till "Remote" så finns det ett val som heter SU-4. Med det läget kan vilken blixt som helst (till och med kompaktkameror) avfyra blixten, däremot måste du ställa in styrkan manuellt på blixten :)

En radiosändare/mottagare är vore dock väldigt praktiskt t.ex. utomhus ifall SB-700:an är placerad så att den inte kan känna av blixten från kameran!

Om du går in i menyn på SB-700 och går till "Remote" så finns det ett val som heter SU-4. Med det läget kan vilken blixt som helst (till och med kompaktkameror) avfyra blixten, däremot måste du ställa in styrkan manuellt på blixten :)

En radiosändare/mottagare är vore dock väldigt praktiskt t.ex. utomhus ifall SB-700:an är placerad så att den inte kan känna av blixten från kameran!

Ahaa! Tack så hemskt mycket, trodde man behövde något slags commander mode på den inbyggda blixten då! TACK!

Commander mode är väldigt trevligt att ha :) Man kan ställa in slavblixtens styrka manuellt direkt i kameran, eller använda TTL. Man kan också ställa in så att den inbyggda blixten endast ger förblixtar - dvs att den inte ger någon synbar belysning i bilden. Men för svåra situationer är radiosändare väldigt bra, har dock själv ingen erfarenhet av dessa.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto