Annons

blixtsynkproblem 5dmk2 + cactus v2 + dlite2?

Produkter
(logga in för att koppla)

wretan

Medlem
Hej på er!

Är något av en nybörjare på det här med studiofoto men som rubriken lyder så har jag (enbart ibland kostigt nog) fått en synlig ridå vid exponeringstider runt 1/200. Skulle detta vara för snabb slutartid? Har surfat runt lite och vad jag förstått så bör man väl kunna köra upp till 1/250?

Eller är det kanske mina Cactusar som strular? Har ju en meny i mk2an där man kan justera mellan "auto", "1/200" osv men jag får fenomenet oavsett... :-/

Någon som har något snabbfix på detta eller måste jag verkligen gå ner till 1/125??

Mvh
Wretan
 
Hej på er!

Är något av en nybörjare på det här med studiofoto men som rubriken lyder så har jag (enbart ibland kostigt nog) fått en synlig ridå vid exponeringstider runt 1/200. Skulle detta vara för snabb slutartid? Har surfat runt lite och vad jag förstått så bör man väl kunna köra upp till 1/250?

Eller är det kanske mina Cactusar som strular? Har ju en meny i mk2an där man kan justera mellan "auto", "1/200" osv men jag får fenomenet oavsett... :-/

Någon som har något snabbfix på detta eller måste jag verkligen gå ner till 1/125??

Mvh
Wretan

Japp, det måste vara din trigger som spökar. Kameran och blixtarna fixar 1/250 utan problem.
Körde själv 1/250 med min eos40 och eos 7D med Dlite 4 och en Elinchrome skyport sändare.
 
Japp, det måste vara din trigger som spökar. Kameran och blixtarna fixar 1/250 utan problem.

Nu var det en 5D Mk2 och den har kortaste synktid 1/200 s.

Har läst att det ibland kan vara problem med triggersynkningen, då är lösningen att gå upp i tid en aning. Det är ändå blixtarna som fryser bilden, så du behöver inte vara rädd för rörelseoskärpa.
 
Hej och tack för era snabba svar! :)

Ska ta och kolla hur det blir om jag triggar med kabel istället för att utesluta om det är cactusarna som spökar, har bara 50cm kabel liggande än så länge så man blir lite begränsad...

men annars är det väl som ni säger, att jag får köra lite långsammare. Fotade häromdagen barn som härjade runt och plojjade i full fart, då kändes 1/125 lite vanskligt, men det är nog som ni säger att blixten ändå gör jobbet när man bländat ner såpass (eller bländat upp? vad är rätt term?)

lite att lura på :)

Mvh
Wretan
 
eller bländat upp? vad är rätt term?

Du bländar ned när du går från en större bländaröppning till en mindre, det vill säga bländartalet blir större (exempelvis 5,6 -> 11). Blända upp är således motsatsen (11 -> 5,6).

Egentligen blir inte bländartalet större, bländarvärdet är ett bråk men man utelämnar vanligen täljaren. Så det borde alltså stå 1/5,6 respektive 1/11.
 
Hej och tack för era snabba svar! :)

Ska ta och kolla hur det blir om jag triggar med kabel istället för att utesluta om det är cactusarna som spökar, har bara 50cm kabel liggande än så länge så man blir lite begränsad...

men annars är det väl som ni säger, att jag får köra lite långsammare. Fotade häromdagen barn som härjade runt och plojjade i full fart, då kändes 1/125 lite vanskligt, men det är nog som ni säger att blixten ändå gör jobbet när man bländat ner såpass (eller bländat upp? vad är rätt term?)

lite att lura på :)

Mvh
Wretan

Brinntiden på blixten är ca 1/2000 så det är den egentliga exponeringstiden.
Om du sedan har slutaren i kameran öppen 1/30 eller 1/125 spelar ingen roll, OM du inte har väldigt mycket ljus typ solljus i lokalen.
Du behöver nog komma upp på ca 1/4 eller 1/2 s för att inställningsljuset ska påverka bilderna.

Om kamerans synktid anges till 1/200 så är det sladd som gäller, kör du med någon form av radio-IR sändare måste du köra på 1/160 eller 1/125s.

Mvh.

/Janne Höglund
 
Toppen! Då har jag fått lite mer kött på benen, skönt att veta att det, som vanligt, mest är skit bakom spakarna och inte fel på själva spakarna! :)


Hem och testa ikväll!

Jag tackar så mycket för inputen!

Mvh
Wretan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.