ANNONS
Annons

Blixtsynklösning på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har främst två frågor jag önskar få besvarade.

Varför fungerar inte blixtsynk bra tillsammans med elektroniska slutare?

Nya/förfinade slutarlösningar är på gång men är de främst tänkta för att lösa problemen vid filmning? Eller är även blixtsynk något som är på gång att lösas?

Jag har hs-sändare och hs-huvud på Elinchroms Elb 400 och vet att centralslutare finns i vissa objektiv men jag menar en riktigt bra lösning där blandljus kan mätas med blixtmätare oavsett slutartid (blixtens brinntid begränsar och inte själva synken?). Centralslutare verkar visserligen bra men klarar inte de snabbaste tiderna och är en mekanisk lösning som kan kräva mer service har jag förstått.

Varför fungerar inte blixtsynk bra tillsammans med elektroniska slutare?
Det kanske fungerar bra eller dåligt beroende på hur utläsningen från sensorn görs?

Canon EOS-1D har elektronisk slutare och blixtsynkronisering ner till 1/500 sekund.
Den kameran har iofs en CCD-sensor vilket kanske har betydelse i sammanhanget.

Det kanske fungerar bra eller dåligt beroende på hur utläsningen från sensorn görs?

Canon EOS-1D har elektronisk slutare och blixtsynkronisering ner till 1/500 sekund.
Den kameran har iofs en CCD-sensor vilket kanske har betydelse i sammanhanget.

Även gamla Nikon d70 har blixtsynk på 1/500 sekund. I den var det också en CCD-sensor, så kanske har det ett samband?

Tack för länken. Det är till att sitta still i båten och inte köpa på sig för mycket dyr hs-utrustning mao :)

Fungerar bra. Det är den tekniken jag använder idag. Tyvärr utnyttjas inte allt ljus som blixten ger samt att ljusmätare inte kan användas. Blixthuvuden som är bäst lämpade för korta synktider är mindre lämpliga i andra sammanhang pga långa brinntider vilket gör att det även behövs huvuden med snabb brinntid. Det blir dyrt och osmidigt i jämförelse med att snabba slutartider kunde synkas med alla olika studioblixtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar