ANNONS
Annons

Blixtsynk 1/4000

Produkter
(logga in för att koppla)

MrThomson

Medlem
Hej alla fotovänner!

Jag har ett litet mysterium som jag skulle vilja ha hjälp med att klura ut. Jag är stolt ägare över en Nikon D40 på snart tre år, har nyligen börjat fota med min fars gamla blixt av märket Philips P536G och upptäcker att jag klarar av blixtsynk till och med uppe på 1/4000 sekund vilket är högst märkligt! Enligt manualen ligger min blixtsynktid på 1/500, men som sagt får inga fel på kortare tider.

Bilden jag slänger upp här är tagen med 18-55mm, analog mellanring och sagda blixt med sockerbit. Har även provat att fota utan mellanringen, funkar fint. Visar all exif information som står med, om det kan vara till hjälp.

Med D3s fungerar INTE blixtsynkroniseringen på så korta tider som 1/4000 sekund utan där syns tydligt slutaren i bilden.

Någon som har en aning om vad det är som försiggår?

Tack så hemskt mycket för alla svar.
 

Bilagor

  • what the.jpg
    what the.jpg
    23.8 KB · Visningar: 730
  • bleblebel.jpg
    bleblebel.jpg
    74 KB · Visningar: 717
Jag har för mig att Nikons "enklare" kameror använder sensorn som slutare vid korta synktider. Därför är inte ridåslutaren något hinder för korta tider. Varför Nikon angett 1/500 s som kortaste synktid och inte 1/4000 vet jag inte, men en gissning är att kortaste tiden vid blixtfotografering är 1/500 s oavsett om du ställt in 1/500 s eller 1/4000 s.
Ser du någon skillnad i exponering mellan 1/500 s och 1/4000 s?

Olle
 
Jag har ett litet mysterium som jag skulle vilja ha hjälp med att klura ut. Jag är stolt ägare över en Nikon D40 på snart tre år, har nyligen börjat fota med min fars gamla blixt av märket Philips P536G och upptäcker att jag klarar av blixtsynk till och med uppe på 1/4000 sekund vilket är högst märkligt! Enligt manualen ligger min blixtsynktid på 1/500, men som sagt får inga fel på kortare tider.

Det är ett ganska välkänt mysterium som pågår :)

Som du kanske noterat fungerar det (utan lite fusk) enbart med äldre blixtar som inte pratar så mycket med kameran. Skall du få samam funktion med en modern Nikon-blixt måste du tejpa över en kontakt i blixtskon :)

D40 (tillsammans med D50 och D70/D70s) hör till de mycket få systemkameror som har en ccd-sensor med inbyggd elektronisk slutare.

Det här var från början en del i vad Nikon gjorde för att få ned priset på D70 (som för sin tid var ganska revolutionerande prismässigt). De satte helt enkelt i en gammal och egentligen rätt primitiv mekanisk slutare som bara klarar helridåöppning, alltså att vara helt öppen. Den klarar inga kortare tider än 1/60 (eller om det är 1/125, minnet sviktar). De slutare vi annars använder är ju dubbelridåslutare (eller vad de kallas) som åstadkommer korta tider genom att den andra slutarridån börjar stänga redan innan den första har hunnit hela vägen. På riktigt korta exponeringstider öppnar ju slutaren bara en smal öppning, och skapar som en smal strimma som åker över slutaren/filmen.

Vad D40, D50 och D70 gör är alltså att på alla tider kortare än 1/60 (eller är det 1/125?) så öppnas den mekaniska slutaren, men under tiden den är öppen så öppnar och stänger den elektroniska slutaren i sensorn på 1/250, 1/500 eller rent av 1/8000 (som i alla fall D70 hade som kortaste tid).

På vanliga kameror kan man ju bara använda blixt på vanligt sätt upp till blixtsynktiden som är den kortaste tid som slutaren klarar med hel öppning. Med kortare tider kommer den ena eller bägge slutarridåerna med i bilden när du använder blixt eftersom blixten i sig har en så kort brinntid. Det problemet har då inte D40, D50 och D70 eftersom de aldrig kör med mekanisk dubbelridåslutare.

Så det här med elektronisk slutare verkar ju helsmart, varför använder inte fler kameror det? Av flera skäl, dels tar den extra elektroniken helt enkelt upp plats i varje bildpunkt vilket minskar den ljusuppsamlande ytan vilket ger sämre prestanda (dynamiskt omfång och brus). Dels får sensorer med elektroniska slutare ofta problem med "highlight blooming", dvs (extra) fula utblåsta högdagrar. Nackdelarna är såpass påtagliga att ingen vad jag vet ens försökt bygga en modern stor (för systemkameror) sensor med tekniken. Det har alltså i sig inget med bytet till cmos-sensorer att göra (en vanlig missuppfattning), det går att bygga elektroniska slutare där med.

Nu kan du köra med kort slutartid även med din D3s, men då får du använda "FP Fast sync" som innebär att blixten slår en hel rad med blixtar så tätt att det ur exponeringsssynpunkt motsvarar en mycket lång lystid ("lång" ur blixtens synvinkel alltså). Då funkar blixtljus även med dubbelridåslutare, men det innebär att blixten måste jobba på lägre kapacitet för att hinna med.
 
Förresten!

Då måste jag få följa upp med frågan varför det inte fungerar med nyare blixtar som faktiskt "pratar" mer med kameran?

Jag tänker som så att rent logiskt borde det fungera, eftersom att bekymret tordes vara att få slutarskugga med i bilden? Men som det nu är fastställt så använder min kamera sin digitala slutare och därför är detta inget problem längre. Så, varför kan jag inte använda 1/4000 sekund när jag fotar med min inbyggda blixt eller en nyare digital?

Frågvis fröken jag är idag. :)
Tack för svar hur som helst!
 
Då måste jag få följa upp med frågan varför det inte fungerar med nyare blixtar som faktiskt "pratar" mer med kameran?

Jag tänker som så att rent logiskt borde det fungera, eftersom att bekymret tordes vara att få slutarskugga med i bilden? Men som det nu är fastställt så använder min kamera sin digitala slutare och därför är detta inget problem längre. Så, varför kan jag inte använda 1/4000 sekund när jag fotar med min inbyggda blixt eller en nyare digital?

Frågvis fröken jag är idag. :)
Tack för svar hur som helst!

Det fungerar utmärkt med nyare kameror också, om man har tillräckligt avancerade blixtar. Dessa kan (Som tidigare nämnt) fuska genom att "pulsa" ljuset. Man tappar maxeffekt på blixten, men vinner hastighet.

Kör man Nikon så aktiverar man "Auto FP" (Inte helt logisk benämning, ligger som option e5 i de avancerade menyerna som man inte ens ser som standard), och därefter använder man något av A/S/M-valen på sin kamera.

Auto FP är dock _inte_ tillgänglig med den inbyggda blixten i någon Nikonkamera.
 
Martin missar en sak i sin, föredlmligt bra, dragning om sensorer.

En anledning till varför man har (kvar) mekaniska slutare är att sensorerna genererar "renare" signal om de "nollats" i totalt mörker. Därför vill man kunna _fysiskt_ förhindra ljus från att nå sensorn.
 
Förmodligen för att OM kameran fattar att det är en blixt inblandad (antingen den inbyggda eller en modern hotshoeblixt som genom skon talar om för kameran att den finns där) så har nikonteknikerna bestämt att 1/500 blir lagom.

Många studioblixtar (och även kamerablixtar på full effekt) behöver typ 1/500del för att hinna ge ifrån sig allt ljus.

De nikonkamerablixtar jag sett specifikationer på kan typiskt uppge 1/640sec som blixtens lystid vid full effekt.

De studioblixtar jag testade med funkade bra upp till 1/1000del men på snabbare tider blev det mindre exponerat. Alltså blixtarna kunde inte ge ifrån sig allt ljus på den korta tiden.
 
Martin missar en sak i sin, föredlmligt bra, dragning om sensorer.

En anledning till varför man har (kvar) mekaniska slutare är att sensorerna genererar "renare" signal om de "nollats" i totalt mörker. Därför vill man kunna _fysiskt_ förhindra ljus från att nå sensorn.

Hör inte det där med "nollningen" (det ordet leder lätt fel :) ihop med highlight blooming? Alltså att frånvarorn av sådan nollning lätt leder till (extra) fula högdagerurblåsningar? Så har jag tolkat saken, men jag kan (som så ofta) ha missförstått ... :)
 
Då måste jag få följa upp med frågan varför det inte fungerar med nyare blixtar som faktiskt "pratar" mer med kameran?

Jag tänker som så att rent logiskt borde det fungera, eftersom att bekymret tordes vara att få slutarskugga med i bilden? Men som det nu är fastställt så använder min kamera sin digitala slutare och därför är detta inget problem längre. Så, varför kan jag inte använda 1/4000 sekund när jag fotar med min inbyggda blixt eller en nyare digital?

För att det är inte alldeles säkert att det fungerar varje gång - blixt och exponering kan missa varandra en aning och du kan få underlig exponering (och färgtemperatur) om du t.ex. snarare hamnar i efterglöden i blixten än dess egentliga exponering. Ett klassiskt fall av "better safe then sorry" från Nikons sida misstänker jag. Det är alltså en funktion som nästan alltid fungerar, men som de inte känner de riktigt kan garantera bortom 1/500 (som väl är den kortaste tid de officiellt stödjer).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.