Annons

Blixtsync till extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxieboy

Aktiv medlem
Hej, Hur gör ni för att synca en extern studioblixt med Sony A100? Det finns inget syncuttag och kamerans hot shoe är av egen Minolta standard. Det innebär att det inte finns några tillbhör? Eller finns det? Jag skulle vilja köra med radiostyrda utlösare till studioblixtarna. Det funkar inte att köra med kamerans inbyggde blixt då denna ger förblixtar för röda ögon reduktion. Smått irriterad på en i övrigt bra kamera. (Kanske bara till att bita i det sura äpplet och byta upp sig till Nikon?)

Byta och byta...

Om Du är gjord av pengar, var god och byt...

Annars så finns det en adapter som sätts i minoltas onvända ISO-sko och omvandlar till ett vanligt blixtuttag. Den heter FS-1100 och kan köpas på t.ex Ebay.

Jörgen

Jag köpte en ny pirathotshoe av en snubbe i HongKong (tror jag det var) som säljer tillbehör via ebay. Jag gav ca 150:- svenska, funkar kanon. Ska leta fram länken när jag kommer hem ikväll.

Tackar för snabbt svar. Adapter är beställd.

Själv kör jag redan Nikon D100 men en kompis till mig har gått och köpt en Sony A100. Det var ganska frustrerande när det inte gick att testa den igår.

How will I know?
Mina prylar har överlevt iallafall.
Det finns fler här på fs som har använt den utan bekymmer, kanske ren tur, jag vet inte.

js1 skrev:
Lite snabb nätforskning gav följande:

Den har med största sannolikhet inget överspänningsskydd men det har inte originalskon FS-1100 heller.

Då ska man tydligen köpa en sko som heter PCT-100

http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=86700&forum_id=84
Det finns en kopia av fs-1100:an som har överspänningsskydd, det vill nog jag helst ha även om man kan klara sig bra utan, endel gamla blixtar skickar för mycket kräm tillbaka till kameran som "bekräftelse" och skickar den mer än kameran klarar kan det gå åt skogen.

PCT-100 är ju inget alternativ om man vill köra med radiosync. Den går bara att använda ihop med trasslig kabel. Tack ändå för upplysningen angående överspänningsskydd. Kina adaptern ser så pass stor ut att det säkert går att montera en SCR(Triac) i den om det inte redan finns. Mina studioblixtar avger förvisso bara 5 volt tillbaka till kameran. Kör man med radiotrigger så är kameran fysiskt helt frikopplad från blixtarna och då spelar det liksom ingen roll.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar