Annons

Blixtsync 1/500 och ursnabb AF: Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Min far som fortfarande kör analogt med Nikon F5 (och AF-S 300mm f/2,8 och 500mm f/4) funderar nu på digitalt eftersom huset börjar bli slitet.

Han skulle vilja ha blixtsync på 1/500 och god blixträckvidd med telena, vilket verkar omöjligt med Nikon D2X. Max sync med hög blixteffekt verkar vara 1/250.

D70 verkar ha en sync på 1/500, men vad jag har hört är AF:en på tok för långsam för snabbflygande fåglar.

Canon heter ju den naturliga lösningen, men ett systembyte skulle innebära betydande investeringar.

Den redan så mytomspunna D200 kanske är lösningen?

Åsikter, rättelser, funderingar?

/Pontus

Canon har inte längre kvar sin snabba blixtsynk på 1/500. Det var bara på 1D som den förekom, eftersom den hade en CCD-sensor, till skillnad mot dagens CMOS. Så ett systembyte hjälper inte mot detta. Hoppas D200 kommer snart...så det kan bli ett slut på spekulationerna ;)

Vill man ha ett proffshus från Nikon som har 1/500 utan att använda sig av FP-synk så får man nog titta på D1X.
Och visst är det skillnad i AF-hastighet på D70, särskilt om man har objetiv som inte har AF-S. På icke AF-S-objektiv är det stor skillnad, då det sitter mycket starkare motor i huset på proffshusen. Med AF-S är inte skillnaden lika stor.

Jag är ju ingen fågelfotograf, men har testat lite och jag får lov att säga att det är ovanligt att min D70 missar fokus, men allt beror ju på vad man har för krav.

Edit: Jag tror att risken/chansen att det sitter CMOS i D200 är stor.

Jeppe skrev:
Bara med FP-blixt...och detta var inte önskvärt i detta fallet.
Precis. Då skulle blixten inte nå fram. Om enda anledningen till att byta system är en lätt föråldrad kamera med 4MP är det nog bättre att köra D1X på de bilder man behöver 1/500 och teleblixt på.

/Pontus

Kan kombinationen D2X och D70S passa?

D2X till det mesta och D70S då snabbare blixtsynk behövs.

Hehe, ja det kostar, men inte lika mycket som att köpa en Canon och behöva byta de teleobjetiven.

Nåväl vi får se vad 1/11 ger.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar