Annons

Blixtstativ, paraply + paraply för en 540FGZ?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Vill testa lite studio/porträttbildstagning här hemma, kommer i dagarna beställa en 540FGZ och är ute efter paraply, stativ och fäste. Samt något som gör att blixten kan utlösas (helst trådlöst). Någon som vet vart detta kan finnas till bra pris?

Har sökt i forumet och sett att kaffebrus.com har en hel del, men väl på deras sida så har jag svårt att hitta det jag söker. (Var först inne på något stuidoset, men det jag ville ha, 4:an, fanns ej kvar). Tänkte därför börja i liten skala med vanliga blixten i paraplyt.


Någon Pentaxian som har hemmastudio idag som vill berätta om sina prylar?
 
Det där var en strålande idé, en sådan kanske man skulle ha. Jag blev lite sugen på att köpa ett studiopaket, men det där blir ju både billigare, fungerar med automatik när man har 540 eller 360, samt att det blir portabelt. Intressant. Innan jag köpt 360 och 540 måste jag dock köra manuellt med gamla 500... och den lär väl trigga på förblixten, så då måste man köpa blixtkablar...hmm....
 
Nemesis skrev:
Jag har iofs kaffebrus QH 300Ws blixtpaket, som jag är grymt nöjd med, men kan tänka att en sån här kan vara något att börja med...

http://www.kaffebrus.com/portabelt-studioset-for-hot-shoe-blixt-240.html

agare-for-hot-shoe-blixt-386.html[/url]

Stort tack! Lurigt att bilden inte visar det man får.

Har kollat på det billigaste lite-studiopaketet på 110w men är osäker på på det. Är det ok att välja 110w framför 300w? Har det med rumstorleken att göra?
 
snysop skrev:
Stort tack! Lurigt att bilden inte visar det man får.

Har kollat på det billigaste lite-studiopaketet på 110w men är osäker på på det. Är det ok att välja 110w framför 300w? Har det med rumstorleken att göra?
Ett sådant har jag också kikat i några veckor, men känner också tvekan för 110 Ws när det finns blixtar upp till 4500 Ws (såg en till salu på blocket igår).

Om man tar en vanlig kraftig blixt med ledtal 50 t.ex., hur många wattsekunder är det? Om det är runt 100 så kännt det som om det skulle kunna räcka ganska långt med 100, men om det är 500, kanske 100 blir lite svagt... Någon som vet?
 
jag är på samma bana som du men har redan gjort mina inköp.
jag har ett 109cm brett vitt paraply från kaffebrus, en blixthållare från kaffebrus, och en liten kontakt som gör att jag kan använda pc-kabel för att synka blixten och kameran. plus en pc-synk adapter i blixtskon. nyligen kom även min Tristar Softbox, har dock inte hunnit testa den än. men den verkar lovande.

jag kommer nog att köra min Sigma EF-500 st som sladdstyrd och pentaxen(540) kör jag via dess slavsensor.

tror att det blir bra tillslut.

har dock inget tips på trådlös styrning.
 
Ett 110Ws paket fungerar i en hemma studio...
Dock inte att ta familjeporträtt med 5 personer i helkropps...

Det som man bör tänka på är hur långt ner man kan skruva blixtarna, mina 300Ws går ner till 1/32 vilket blir ca 9Ws men en 110Ws som bara går att skruva till 1/8 ger som minst ca 14Ws...
 
Nemesis skrev:

Det som man bör tänka på är hur långt ner man kan skruva blixtarna, mina 300Ws går ner till 1/32 vilket blir ca 9Ws men en 110Ws som bara går att skruva till 1/8 ger som minst ca 14Ws...

Intressant! Finns det någonstans där man kan se bilder tagna i de olika ws'erna? Hade googlat om jag bara visste vad jag skulle googla på. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.