Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixtsladd

Produkter
(logga in för att koppla)

mettemarit

Aktiv medlem
en förlängningssladd till blixten kostar ju inte speciellt mycket, men, om man som jag bara har x-kontakt, borde man inte kunna göra en själv då?
det är väl bara en liten strömklutt?

eller är jag helt ute o cyklar?

tillägg: alltså en sån sladd som sitter på en klumt i blixtskon, till en annan klump som sätts på blixten:)

Du har helt rätt. Problemet är väl att få tag på kontakter, om man inte har lust att naja ihop sladdarna vid varje fotografering :)

Gamla kameror och småblixtar har väl de flesta liggande i byrålådan. De har ofta delar man kan slakta, så det är ju en källa. Annars kan du ju frångå den vanliga kontaktstandarden och helt enkelt klippa din befintliga sladd och löda dit hona och hane av fritt valt slag. Och sen motsvarande på förlängaren.

Vet inte vad du har för kamera, Mettemarit, men det verkar krångligt att göra saker själv som blir halvdana när man kan använda en blixtsko. Eller har jag fattat fel. Du sätter en liten klump som kallas blixtsko uppe på blixten. Har du en äldre kamera finns det en universal-variant för cirka hundra kronor. Den funkar iallafall till Nikon 801 även om den får justeras lite ibland. Ska man köpa blixtsko original till de nya kamera-modellerna kan det bli dyrt.

nja nu har ni nog missförstått eller så fattar jag iallafall inte er ordentligt:)

såhär är det, sladden jag vill han är tillsynes en vanlig sladd med två "sockerbitar" i vardera ändå, en man sätter i kamerans blixt sko, o en som man sätter på blixten.

och med endast vanlig enkel gammal xkontakt är det väl bara en signal från kameran till blixten som talar om att det är dags att blixtra?

mettemarit skrev:
såhär är det, sladden jag vill han är tillsynes en vanlig sladd med två "sockerbitar" i vardera ändå, en man sätter i kamerans blixt sko, o en som man sätter på blixten.

Japp, det kan du saga loss fran en gammal loppmarknadsblirre.

mettemarit skrev:
och med endast vanlig enkel gammal xkontakt är det väl bara en signal från kameran till blixten som talar om att det är dags att blixtra?

Stammer bra det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar