Annons

Blixtskoproblem 7D...

Produkter
(logga in för att koppla)
Har problem med blixtskon på min 7D, vet att detta är ett vanligt förekommande problem att microswitchen ställer till det. Så verkar det även vara i mitt fall. Dock så får jag ingen ordning på det, när jag först upptäckte felet för bra länge sedan att popup blixten inte gick upp kollade jag till microswitchen och märkte att den troligen hade försvunnit ner i kamerahuset. Jag har nu försökt göra en egen switch av ett kapat gem. Dock får jag det ändå inte att fungera? Blixten sitter fast och i inställningarna står det att extern blixt sitter på. Vad kan jag göra för att få blixten att fungera igen? Är nästa steg att öppna hela överdelen på kameran och se vad som är fel? Men antar att det kanske bli lättare att lämna in den, men ska dock ut och resa om 4 veckor och vill gärna få det fixat innan dess.

Någon som haft samma problem och lyckats lösa det?
 
Den lilla brytaren aktiveras av en pinne som sticker upp ur ett hål i blixtskon. Om pinnen har åkt ner i kamerahuset är det det som är problemet. Den ska sticka upp lite när det inte sitter något i blixtskon. Ibland kan man peta upp den genom att använda spetsen på en knappnål som "bräckjärn". Att stoppa in fler saker i hålet gör saken värre, om det är det du menar att du gjorde med ett gem.

Men normalt sett är det inget problem om detta händer. Den tror att det sitter något i blixtskon, men det är OK att ha en blixt där som inte är igång, och det är ju så det ser ut. Om du ska fotografera med blixt sätter du dit en blixt i blixtskon, och då ska ju givaren känna av att det är en blixt där.
 
Problemet orsakas av att de olika delarna som blixtskon består av har alla ett hål för "plastpinnen". När man sätter fast/tar bort blixten - och framförallt om man håller kameran i blixten - så flyttar sig alla dessa delar och orsakar att pinnen kilas fast med hjälp av "byrålådeeffekten".
Man kan normalt prova med att pillra bort bladfjädern och skuva loss den bockade plåtbiten som håller blixten uppifrån. Har man tur så kan man då få igång plastpinnen igen.
Om pinnen har försvunnit så kan man såklart prova att sätta dit en ny, men i så fall bör den vara av plast. Jag provade med ett "strå" från en hårborste.
För att summera så brukar det vara rätt kört på 7D när det väl börjar krångla. Ibland kan det funka ett kortare tag efter åtgärd.
Canon har inga lösa reservdelar utan de byter hela toppen av kameran om man skickar in den på service. Kostar några tusenlappar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.