ANNONS
Annons

Blixtskoadapter till Sony a77

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar på att köpa in ett mindre studiopaket med blixtar etc för hemmabruk. Med de Elinchrom-paket som jag kikat på hos Scandinavian medföljer Skyport transmitter (trådlös styrning av blixtarna), men eftersom Sony fortfarande på a77 körde på sin egna blixtsko behövs en adapter för att det ska funka.

Scandinavian erbjuder denna för 1500 kr: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/8453435/sony-blixtskoadapter-fa-hs1am

Jag kan tycka att det borde finnas ett billigare alternativ. Något tips?
(Ja, man ska kunna skjuta av blixtarna med den inbyggda blixten också, men jag skulle vilja få det att funka med Skyport för ett rimligare pris).

Hej,

Jag funderar på att köpa in ett mindre studiopaket med blixtar etc för hemmabruk. Med de Elinchrom-paket som jag kikat på hos Scandinavian medföljer Skyport transmitter (trådlös styrning av blixtarna), men eftersom Sony fortfarande på a77 körde på sin egna blixtsko behövs en adapter för att det ska funka.

Scandinavian erbjuder denna för 1500 kr: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/8453435/sony-blixtskoadapter-fa-hs1am

(Ja, man ska kunna skjuta av blixtarna med den inbyggda blixten också, men jag skulle vilja få det att funka med Skyport för ett rimligare pris).

Kolla gärna här om du söker:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...Sony+Shoe+Adapter+FA+HS1AM&_sacat=0&_from=R40
//Leffe

Blixt + utrustning

Hej,

Hej Johan
Jag har köpt många prylar från Hong Kong. Tar ca 2 veckor att få hem, och har funkat jättebra. Köpte mitt batterigrepp till A 77:an på det sättet De har både adapters och fjärrutlösare.
Kolla :www. linkdelight.com

Hälsat Bertil

Hej
Du behöver ju ingen adapter du har ju en blixtkontakt på sidan jämte fjärkontrolls kontakten.
Ska du ha en trådlös adapter kan du ju ha den via sladd under kameran etc.... Eller i en icke elektrisk blixtkontakt....

Hej Johan
Jag har köpt många prylar från Hong Kong. Tar ca 2 veckor att få hem, och har funkat jättebra. Köpte mitt batterigrepp till A 77:an på det sättet De har både adapters och fjärrutlösare.

Hälsat Bertil

Jag håller me...handla mkt i Hongkong till min Sony kameran utrustning... det funkar mkt bra service...kommer mer att handla där senare =)...billigare än blodgjut i sverge butik tyvärr

Hej Johan

Hälsat Bertil

Hej Bertil,

Bra tips, ska kolla länken när jag har tillgång till datorn.

Hej
Du behöver ju ingen adapter du har ju en blixtkontakt på sidan jämte fjärkontrolls kontakten.
Ska du ha en trådlös adapter kan du ju ha den via sladd under kameran etc.... Eller i en icke elektrisk blixtkontakt....

Ja, visst funkar det med sladd, och köper jag blixtpaketet får jag med en synkkabel på 5 m. Men trådlöst är ju så mycket skönare, speciellt om man vet med sig att man har en tendens att snubbla på lösa sladdar :)

På beskrivningen låter det som det. Värt att kolla upp. Frågan är vad som skiljer denna från den som kostar fem gånger så mycket... :)

Tror den dyra har ett separat batteri och är typ galvaniskt åtskild från kameran. Den dyrare har ju funnits längre. de flesta sony kameror saknar synkutag och då har det troligen inte ställts så höga krav på blixtanslutningen. Jag tror dock att detta är ett problemen med den nya trådlösa blixtsyrningen funkar sämre på A77 med lös blixt jmf med den inbyggda. Jag tror det finns något elektriskt mellan kameran och blixtskon som ej finns mellan den inbyggda

Ja, visst funkar det med sladd, och köper jag blixtpaketet får jag med en synkkabel på 5 m. Men trådlöst är ju så mycket skönare, speciellt om man vet med sig att man har en tendens att snubbla på lösa sladdar :)

Tänkte du kunde ha en kort synksladd mellan kameran och den trådlösa styrenheten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar