Annons

Blixtsko adapter till Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

toby1

Medlem
Hej! Jag undrar om någon har tips på en billig blixtsko adapter till Canon 300D. Ska ta lite studiobilder och behöver kunna koppla ihop studioblixtar.

Lite osäker vad som igentligen fungerar för denna kamera? Någon som testat och som kan guida mig till en sådan?

Mvh

/Tobias
 
Re: Någon???

toby1 skrev:
Någon måste väl veta ... Snälla hjälp!

Cyberphoto har. Hama Adapter 6951, kostar en hundring. En kompis till mig har en sådan. Nu har jag provat med Canon G2...funkade. Jag körde med auto-vitbalans, blev inte bra. Du får räkna med att ställa vitbalans själv för att få det rätt. Bör ju fungera liknande på 300D.
 
Se upp med förspänningen på de blixtar du kopplar till blixtskon. En del blixtar har flera hundra volt vilket kan slå ut kameran.

Om du använder sökfunktionen i forumet så finns det trådar att läsa som tar upp din fråga.

Undvik s.k. slavtändare eftersom kamerans inbyggda blixt avfyrar en förblixt som utlöser de externa blixtarna.

Jag använder en liten Sunpakblixt i den extra blixtskoadaptern. Den får slavtända studioblixtarna. Givetvis går det att använda kabel också men som sagt se upp med förspänningen.
 
Tack för alla tips!

Hej igen... Tack för alla tips... Det var till stor hjälp.

Mvh

/Tobias
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.