Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtrelaterade frågor - Canon 550 EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
1) Går det att använda en softbox ihop med blixten Canon 550 EX eller ska det helst vara studioblixtar.

2) Vad brukar man säga att studioblixtar har för ledtal jämfört med t.ex. 550 ex som har 51 i ledtal.

3) Finns det några speciella stativ för vanliga blixtar (läs 550 EX) där man även kan använda/fästa paraply?

4) Finns några snabbkopplingar som gör att man kan använda ett vanligt kamerastativ till en blixt (550 EX)?

6) Vad är det för begränsningar/skillnader man har med att använda t.ex. två 550 EX-blixtar istället för vanliga studioblixtar? Hur är studioblixtarna bättre, mer än att de är anslutna till en nätdel + att man kan se skuggor osv. vid kompositionen. Jag menar skillnaden på slutresultatet.

Skicka gärna länkar om ni har några intressanta. Trevlig helg!

Goldfish skrev:
1) Går det att använda en softbox ihop med blixten Canon 550 EX eller ska det helst vara studioblixtar.

Ja, det finns. Tror Chimera har modeller för detta. Profoto säljer Chimera i Sverige.

2) Vad brukar man säga att studioblixtar har för ledtal jämfört med t.ex. 550 ex som har 51 i ledtal.

Man brukar inte jämföra eftersom en studioblixt har så många olika tillsatser framför blixtröret. Om jag kommer ihåg rätt kan en 250Ws-blixt motsvara en Metz 45 (ledtal 45 vid 35mm). Men det finns säkert nån som kan räkna på det.

3) Finns det några speciella stativ för vanliga blixtar (läs 550 EX) där man även kan använda/fästa paraply?

Ja. Manfrotto säljer en paraply- och blixthållare som heter tite-lite som jag kör med mina 550 EX. Den har skruvgänga som passar tillbehörsfoten till 550 EX.

4) Finns några snabbkopplingar som gör att man kan använda ett vanligt kamerastativ till en blixt (550 EX)?

Ja, den blixtfoten som levereras med 550 EX.

6) Vad är det för begränsningar/skillnader man har med att använda t.ex. två 550 EX-blixtar istället för vanliga studioblixtar? Hur är studioblixtarna bättre, mer än att de är anslutna till en nätdel + att man kan se skuggor osv. vid kompositionen. Jag menar skillnaden på slutresultatet.

Skillnaderna ligger i möjligheten att använda olika tillbehör för att kontrollera karaktären på ljuset, tåligheten vid full effekt och uppladdningstid.

Om du skall använda blixten som studioblixt, är det inte lite onödigt att köpa en sån dyr? En billig helmanuell får du ju för 400-500...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar