Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtråd (canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Photofixarn

Aktiv medlem
Hej hej! Har haft en speedlite 420ex på lån i et par månader och nu när jag är utan så märker jag att jag hellre fotar med blixt än utan, Så därför ska jag lägga mina besparingar på en blixt nudå!
Det står mellan 580 exII och 430exII och cyberphoto.se skriver att 580exII kommunicerar bäst med 20d/30d/40d och 1d kamerorna bäst. Jag har själv 450D. Så kommer en 580exII inte fungerar 100% på min kamera?

Min 580 exII fungerar perfekt på både 40D och min gamla 350D. 300D fungerar dock inte optimalt med 580, men alla nyare canon EOS har full funktionaitetmed den

Oroa dig inte, det kommer fungera jättebra. Min 580exII gör underverk på 350D :)
Däremot finns det funktioner som inte fungerar med kameror "under" 1D-modellerna.
* "Metered Manual Flash Exposure" - manuell exponeringsmätning med hjälp av gråkort
* Står även nåt om "Wireless Flash" (multipla blixtar) i instruktionsboken, att E-TTL autoflash används istället för E-TTL II autoflash på kameror innan 1DmarkII.
* Enligt Cyberphoto ska 580exII kunna bättre finjustera vitbalans på 20D, 1D, etc;, vilket jag tolkar att så är inte fallet med 450D. Kan tänka mig att det är väldigt marginellt dock.

En sak är att 580exII är tämligen stor på en 350D/450D, så där kan 430exII vara ett bättre val om man inte har andra skäl.

Hej hej! Har haft en speedlite 420ex på lån i et par månader och nu när jag är utan så märker jag att jag hellre fotar med blixt än utan, Så därför ska jag lägga mina besparingar på en blixt nudå!
Det står mellan 580 exII och 430exII och cyberphoto.se skriver att 580exII kommunicerar bäst med 20d/30d/40d och 1d kamerorna bäst. Jag har själv 450D. Så kommer en 580exII inte fungerar 100% på min kamera?

Båda två är jättebra blixtar!!! Tillåter ekonomin rekommenderar jag 580EX II. Den fungerar som master b.la om du skulle få för dig att skaffa en blixt till längre fram.

Dessutom är risken för "röda ögon" mindre i och med att den är längre ifårn optiska axeln samt självklart att den kan gå som master och att det är bättre drag i den.

Nackdelen är givetvis att den är tung, klumpig och dyr. 430 är nästan lika bra, men frågan är vad man är beredd att betala och vilka nackdelar man kan leva med.

Ser inte så ut... Däremot förbättrad på ett antal punkter jfr. med sin föregångare.

20% kortare uppladdningstid mellan exponeringarna
Tystare än föregångaren
Förbättrad/stabilare blixtfot
I manuellt läge kan blixten finjusteras med 1/3 steg
Blixten kan styras fullt ut via menyn på kameran (där kameran stöder detta).
Vridbar uppåt till max 90° i fem "klicklägen". I sidled från noll till 180° till vänster (7 lägen) och till 90° åt höger, fyra lägen.

"Blixten kan styras fullt ut via menyn på kameran (där kameran stöder detta)."
Stöder 450D detta? och hur gör jag om jag vill fota trådlöst? Kan 450D styra en trådlös blixt eller måste jag köpa en sån där dyr radiosändare för det?

Då min äldre 40D klarar det, så borde 450D göra det. Kolla i manualen, eller fråga en försäljare där du tänkt köpa blixten.
När det gäller trådlös blixtfotografering så är det radiosändare som gäller, du tappar då all automatik och får köra manuellt. Alt. som sagt en blixt till eller Canon's kabel OC-E3, ofta för kort men fungerar bra för mig. Finns alternativ tll Canon's svindyra kabel...
Börja med blixten och "kör" in dig på den, så kommer du att upptäcka vad du saknar.

Jag bestämde mig för att det blir 430exII och sigmas 17-70 f2.8 istället, 580exII känns lite overkill, men vilket är 430exIIs ledtal?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto