Annons

Blixtproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har ett blixtproblem som jag tänkte lyfta här innan jag lämnar in på garantireparation. Jag kan inte aktivera interna blixten på min eos 450D i något programläge. När jag går in och försöker "reseta" alla blixtinställningar så säger kameran att "dessa inställningar är inte tillgängliga, extern blixt ansluten". Jag har en 430 EX II och det verkar som kameran inte registrerar att den är bortkopplad. Jag har "nollställt alla kamerainställningar" och även tagit ur batterierna en tid men kameran känner inte att blixten är borta. Några tips innan jag lämnar in på reparation?

Titta i kamerans blixtsko. På höger och vänster sida finns det tunna metallbleck, på ena sidan ser du ett litet stift som sticker upp inifrån kamerahuset. Problemet är att det stiftet inte fjädrat upp igen när du avmonterat blixten. Är stiftet nere tror kameran att en blixt är monterad.

På höger sida (sett bakifrån) sitter stiftet. Lättar jag på skenan lite så ploppar blixten upp. Jag har dock lite svårt att justera den och jag vet inte ens om jag vill, det är ju garanti på grejorna. Nu är i alla fall felet konstaterat. Stort tack för hjälpen!

Kunde inte låta bli att justera lite genom att försiktigt böja metallblecket uppåt. Efter det fungerar blixten fint, men när den externa blixten har varit monterad en stund så är problemet tillbaka. Antingen är väl blecket deformerat på något sätt eller kanske stiftet kärvar och inte skjuts ut tillräckligt. Det få nog bli ett garantiärende i alla fall...

Senast ändrad:
Troligtvis har det kommit in smuts som gör att det kärvar. Pröva att motionera stiftet lite genom att med t ex en liten skrivmejsel trycka ner stiftet många gånger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar