Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

henjea

Medlem
Hej!
Har en minolta 7d och 2st. 5600hsd blixtar.
Använder blixtarna trådlöst vid macrobilder, dom avfyras då med hjälp av inbyggda blixten.
I fält vill jag kunna ha en blixt fäst på kameran och den andra handhållen för att lätta upp skuggor, men jag får det inte att funka då bara blixten på kameran fyrar av!!
Har jag missat någon inställning eller funkar inte 5600hsd som trigger?

Nej, men 5600 funkar inte i Slave-läge förutom i WL-mode när den triggas av kamerans inbyggda blixt. Jag tror du måste ha båda 5600-orna lösa för att det ska funka.

Tack för svaret!
Vet du om någon annan blixt funkar som trigger till minoltablixtarna?
Sonys nya värsting kanske då Alfa 900 inte har inbyggd blixt???

Du kan ju alltid sladda blixtarna - jag kör ofta fyra blixtar ( 2 x 5600HS(D) & 2 x 5400HS ), alla med sladd. Några gånger har jag använt slavtändare för att få till det med två extra AF4000. Eftersom makro är en manuell sport, känns inte behovet av automatik särskilt stort i makrovärlden.

Om man vill ha en blixt på kameran och en nån annanstans trådlöst, så kan man ju sätta blixten på kameran på en sån där blixthållar-sak och köra den också trådlöst, inte sätta blixten i blixtskon alltså.

Tack för tippsen..
Sladden lät intressant! var kan den köpas? har även äldre analoga minoltablixtar, går dom också att köra med sladd?

Det finns flera olika sladd-lösningar. Den elegantaste är imho ett antal Cable EX och Connector TC-1000 samt en OC-1100-kabel. De tillverkast fortfarande av Sony och passar de flesta av de kraftigare Minoltablixtarna.

Kolla på Michael Hohners sida för blixtar och blixttillbehör.

Hej
Tror sony kablen hos sony heter FA-MC1AM
Jag använder ej detta längre sedan jag kom över en minolta ringblixt :)

Nej, fel kabel - FA-MC1AM motsvarar gamla Minolta Cable CD ( hane-hane ). Minolta Cable EX ( hane-hona ) motsvaras av Sony FA-EC1AM

Jo OC tror jag

Hane hane borde det vara

1 st 5600 på kameran i blixt skon och en hane hane till den andre 5600 lös i t.ex handen

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto