Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem z6

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag har Nikon z6 och Nikon sb 600. Blixten fungerar när kameran hittar skärpan men problemet är att kameran sällan hittar skärpa med blixt på. Utan blixt har kameran inga skärpeproblem. Är inte kamera och blixt kompatibla eller gör jag något fel? Jag brukar ställa in kameran på manuella inställningar men autofokus är givetvis på.

Det ska funka, men autofokusen blir sämre ju mörkare det blir. Det är inte så att du använder blixten när det är mörkare? Det brukar gå att aktivera en hjälplampa som lyser upp motivet så att blixten kan fokusera.

Jag tror att jag löst problemet. I normalfallet använder jag AF-C men ställer jag om till AF-S fungerar autofokus. Någonstans i bakhuvudet dök tanken upp att felet kunde ligga där. Jag får skylla på att jag nästan aldrig använder blixt.

AF-S kräver mindre ljus än AF-C, dessutom tänds inte AF-belysning vid AF-C
Är det fortfarande så hos Nikon? Det var så förr hos Canon, men från och med en uppdatering till 1DX är det inte längre så där. De börjar på samma sätt oavsett om man kör One Shot eller Servo AF, så fokus hamnar rätt till att börja med. Sen är det lättare för Servo AF att följa motivet, även om ljuset är dåligt, när man väl ligger rätt från början.

Jag har Nikon z6 och Nikon sb 600. Blixten fungerar när kameran hittar skärpan men problemet är att kameran sällan hittar skärpa med blixt på. Utan blixt har kameran inga skärpeproblem. Är inte kamera och blixt kompatibla eller gör jag något fel? Jag brukar ställa in kameran på manuella inställningar men autofokus är givetvis på.

Se till att i menyn stänga av att displayen visar samma exponering som du ställt in. Då blir skärmen något ljusare och kameran får lättare hitta fokus+ blixten får lättare. Hjälpte för mig med z6ii! Samt alltid afs då =)

Hej!
Jag har en Nikon Z6II och en Nikon blixt SB-800 och dom fungerar inte tillsammans. Någon som vet om den ska fungera eller är den för gammal.

Blixtläget är inte aktiverat, hur gör man?

Det här blir ju lite lurigt att felsöka med korta och inte så tydliga skott av den här typen. Vad menar du med hur gör man?

Har du ställt in tyst fotografering, dvs helt elektronisk slutare? Det kommer i så fall inte att fungera då det är mycket få kameror som fixar det eftersom sensorns ”slutare” normalt är för långsam. Ställ om till vanlig slutare och försök igen i så fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar