Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem Sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu behöver jag lite hjälp med det som troligen är en inställning jag missat, eller så är det de facto något fel, eller så borde jag söka mig en annan hobby.....

Utrustningen det handlar om är en Sony A850 tillsammans med Sonys blixt NHL-F36AM. Tillsammans fungerar dom utmärkt i alla lägen och har alltid gjort det.
Men då jag vill använda blixten WL genom att sätta den på den nyinköpta sändaren/mottagaren "Phottix Stratos II Multi" (Kaffebrus) så skjuter den av blixten bra när jag trycker ner avtryckaren, men kameran tror plötsligt att det inte finns någon blixt och beter sig då som den ska när den saknar blixt (alltså lång slutare o.s.v.....) och bilden blir kraftigt överexponerad.
Det här gäller alla lägen (auto, halvautomatik, manuell inställning)
Har testat det mesta, WL på både enheterna, auto, compens, o.s.v. men får inte till det. Naturligtvis så kan jag sätta kameran på stativ, köra på 1/3 F4,5, blixten på HSS och få en bra bild, men det känns inte rätt....

Samtidigt ställer jag mig frågan om inte A850 och blixten ska fungera WL utan sändare/mottagare, som den gör på min slitvarg A100, det är ju samma familj? Här har jag testat alla varianter utan att lyckas, där av inköpet av den externa WL.

Hoppas att jag utryckt mig så att ni förstår problemet och tackar för tips!

Anledningen till att A850 (och A900) inte direkt kan styra externa blixtar trådlöst, är helt enkelt att dessa båda saknar inbyggd blixt (till skillnad från din A100).

Sony HVL-F20AM är en liten och lätt blixt som är framtagen till A850/A900 för just detta ändamål. Den fungerar som WL kontroller (vilket i och för sig även de större blixtarna HVL-F43AM, Minolta 5600HS(D) / Sony HVL-F56AM och Sony HVL-F58AM gör). Den är också tänkt för dem som vill ha en ej alltför otymplig blixt som är lätt att ta med sig.

"Sony blixt NHL-F36AM"
Förmodar att du menar HVL-F36AM.
NHL har nog mera med ishockey att göra. :)

HVL-F36AM kan användas som slavblixt (men inte som WL kontroller).

När det gäller Phottix-grejrna, så verkar det som att de inte har lyckats så bra med sin "reverse engineering" av Sonys blixtprotokoll.
.

Det kan inte vara en sådan dum sak som när jag kör men min a850 och min HVL-F42AM blixt. Där får jag först sätta blixten på kameran och ställa den på WL och sätta den på min Cactus V4 mottagare och sedan sändaren på kameran, Då funkar det. Men skulle jag sätta blixten direkt på mottagaren så är det hopplöst.

Tack för tipset Po, men tyvärr så funkade inte det heller....

FlyerOne; tack för dina råd. I förvirringen och ilskan så tänkte jag inte helt klart, det funkar ju naturligtvis bara om man har en blixt på kameran och en slav, som på min A100 och A330 med inbyggda blixtar.
Med jag ville bort från blixten på kameran och enbart skjuta av med blixten på annat ställe, även om jag sällan vill blixtra mina bilder.
Men om jag handlar den föreslagna HVL-F20AM så lär jag inte behöva någon radiostyrning, rätt?

Och tydligen slant jag på tangenterna för det ska ju vara HVL och inte NHL ;o)

Hehe, ingen fara, vi är vana vid diverse stavningsfel här... :)

Jo, du har uppfattat det rätt. du kan antingen köpa en blixt med kontroller-funktion som den lilla HVL-F20AM och sätta på din A850, eller en WL IR-trigger eller en radiostyrd dito (dvs en som funkar förstås, vilket inte verkar vara fallet med din Phottix).

Generellt funkar blixt eller en IR-trigger av bra kvalitet alldeles utmärkt inomhus. Utomhus i starkt soljus får dessa ganska begränsad räckvidd, medan radiostyrningar inte alls blir störda av solen, så de kan ha 30-75 m räckvidd. Kvalitetsgrejerna vill säga, men de är betydligt dyrare än både F20AM eller en (kvalitets-) IR-trigger, som är billigast. Cirka 1.000 kr för en av bra kvalitet, men betydligt mindre för en Kina-kopia förstås. Hmm, tror att jag har en extra (oanvänd) IR-trigger av bra kvalitet liggande, som jag kan tänka mig att sälja av för en ej alltför blodig penning.

Vill du ha inte ha någon blixt på kameran, så blir således en IR-trigger billigast. Om du vill ha något som fungerar vill säga - det finns ju massor av radio-sändare (men av tveksam kvalitet) som är billigare än en bra IR-trigger. Har även två sådana snorbilliga radio-triggers liggande. Ingen av dem fungerar dock (var inte lönt att bråka och skicka tillbaka dem till Kina resp. Taiwan). :-(
.

Phottix strato II har inte TTL automatik. Man måste ställa in blixtstyrkan manuellt på blixten om du will köra WL. Den enda TTL funktion som sändaren har är att den har TTL kontakter, så att en blixt med TTL funktion kan monteras ovanpå sändaren på kameran och blixten behåller då sin TTL funktion. Men blixtar som triggas WL måste behandlas som studioblixtar vilka alltid ställs in manuellt.

Pottix Odin är ett system som klarar TTL automatik. Det finns ganska få system som klarar TTL, och de är alla ganska nya på marknaden. Pocket Wizzard släppte sina TT5 och TT1 för ca 4 år sedan, och jag tror de var först. Jag tycker de har fungerat bra till mina Canon. Innan dess fanns bara kameratillverkarnas egna system, men då inte med radioteknik, utan med IR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar