Annons

Blixtproblem - Nikon SB-28

Produkter
(logga in för att koppla)

tinus

Medlem
Jag har en Nikon F90X och en ganska nyinköpt Nikon Speedlight SB28-blixt. När jag plåtar inomhus med indirekt blixt (slår blixten i ett vitt tak till exempel) blir bilden så gott som alltid underexponerad. Blixten kör jag på TTL-läge (Multi-sensor balanserad upplättningsblixt).

Det har också hänt att när jag fotograferat i motljus, och exponerat efter det befintliga ljuset (manuellt läge på kameran) och kört blixten på TTL, så har förgrunden blivit helt underexponerad. Detta har även hänt när jag kört kameran i P-läge.

Vad är felet? Är det blixten som inte mäter det reflekterade ljuset korrekt?
 
Händer det ofta att blixten laddar ur sig helt i de fall du får underexponerade bilder vid indirekt ljus? Det hörs i så fall på den, samt att det blinkar en trekant och minussiffra i övre högra hörnet på displayen. I så fall räcker väl ljuset inte till riktigt, och då får du kanske vinkla den rakt framåt, eller gå närmare. Exponering med blixt är inte trivialt ens med en sån superkombination som du har, så träna mycket!
/Thomas
 
Nikon blixtar

Jag har flera Nikon blixtar, och samma "fel" som du beskriver. Om man kan kalla det fel. Jag har gjort så här, när jag inte anvädt blixten några dagar, så blixtrar jag minst tre gånger i den miljön där jag skall fota. Det är så att antingen kondensatorn som inte riktigt laddat, eller så elektroniken indikerar fel. Vilket fall som hellst så det blir fel. Kålla själv. Montera blixten, för fotografering "utan fim" tryck på avfyring. Om röda indikerings lampan blinkar tre gånger, då är det underexponering. Upprepa 2-3 gånger, om batterierna är fräscha, så det blir rett efter det tredje.
Jag kör med uppladdninsbara batt om jag ska inte ta många bilder. Annars tar jag en 6V batteri. vill du veta mer så hittar du på, mina inlägg.
 
likehet med sb-24

Hej!

Bra tips, tackar. Gäller samma sak för sb-24? Dvs att den visar med den röda indikatorn ifall det är för mörkt (=underexponering)...?
 
Balanserad upplättning...

Hej!

Har liknande fenomen på min sb-24, dvs att den gärna vill underxponera vid upplättningsblixt. Jag har börjat göra så att jag <b>inte</b> använder den balanserade matrix upplättnings funktionen, utan "vanlig ttl-matrix" istället vid de tillfällen då jag slår den i tak/vägg. Vet inte om detta kan funka även på en sb-28, men på 24:an så ger det imho bättre resultat.

Jag gissar att effekten är nedskruvad något i läget med "balanserad upplättning" jmf med vanlig "ttl-matrix".

Jag tar också av boucern när jag slår den i tak/vägg. Min efarenhet är att det enda som händer MED bouncer är tendens till underexponering. Ljuset blir inte markant mjukare med bouncer, eftersom det redan slås i taket...
 
Kjelle har helt rätt i sitt senaste inlägg. Kör standard TTL om det är mörkt när du fotar. Jag tror faktiskt till ochmed att det står i instruktionsboken... fast undangömt... och den är ju inget kul att läsa i ändå...

:)

/Anders, som rekomenderar SB-28 ägare att läsa denna länk också:Blinkande SB-28 display (och surrande zoom)
 
Hej

Jag hade en Nikon F100 med bla SB28 blixt och mina resultat var att den underexponerade med ca -0.5 vid standard TTL och underexponerade med ca -1.0 med den balanserade matrix upplättnings funktionen. Jag lämnade in den till Nikon service för att kalibrera blixtljusmätaren som sitter i huset och då blev exponeringarna bättre och jag plusade ofta på +0.3 på blixten eller ingen kompensation för att få en bra exponerad bild. Thom Hogan www.bythom.com anser att TTL är bäst när det är mörkt ute, har skrivit en bok om denna blixt.

Nä nu skall jag ut och fota!

Omar på http://sydnet.net/omar kolla på equipment längre ner där jag skriver om Nikon.
 
Testa med att köra med TTL (enbart) på blixten vid mörker eller då blixtsymbolen lyser i sökaren.

Vid motljus eller när det är ljust ska TTL + Matrix vara inställt på blixten, effekten liknar fill-in fast mycket bättre.

Någonstans i manualen ska detta stå, jag fattade det inte så jag ringde general agenten.

Du kan ju styra exponeringen +/- med respektive inställning.

Lycka till.
 
Exponeringskompensation

Hmmm, har läst manualen till både blixt och kamera utan att ha blivit så mycket klokare på detta med exponeringskompensation.

Som fler verkar ha upptäckt så är det ingen bra idé att minska på blixten, eftersom detta ger en underexponerad bild som resultat.

Det jag (och kanske fler än mig?) vill åstadkomma är att ändra förhållandet mellan befintligt ljus och blixtens ljus men med bibehållen, korrekt exponering som resultat.

Är det då bättre att ändra på kameran, eller måste jag ändra på bägge? Isf hur? Åt vilket håll skall blixt respektive kamera kompas för att ändra ljusförhållandet för att jag skall få:

1. Mer befintligt ljus/mindre blixtljus
2. Överdriven (mera) blixt/mindre befintligt ljus


OBS jag vill alltså att bilden i bägge fallen skall vara rätt exponerad, dvs resultatet av blixt&befintligt skall inte ge vare sig en över eller under exponerad bild. Det är själva förhållandet mellan dessa ljustyper jag vill förändra.

Någon som vet? Några tips? Jag har inte lekt så mycket med RearSync, eftersom detta verkar ge helt annan effekt än det jag är ute efter...
 
blixtexponering

påhittat skrev:
Testa med att köra med TTL (enbart) på blixten vid mörker eller då blixtsymbolen lyser i sökaren.

Vid motljus eller när det är ljust ska TTL + Matrix vara inställt på blixten, effekten liknar fill-in fast mycket bättre.

Någonstans i manualen ska detta stå, jag fattade det inte så jag ringde general agenten.

Du kan ju styra exponeringen +/- med respektive inställning.

Lycka till.





Använder inte blixten alltid den mätmetod som kameran är inställd på? Menar du kanske att det är bättre att använda centrum eller spotmätning vid blixtfoto? Förstod inte riktigt hur du menade...

Själv har jag alltid fått bra resultat med upplättning utomhus även i motljus, som du beskriver...

Upplättningsfunktionen är ju till för att just lätta upp ett befintligt ljus, som egentligen är tillräckligt för att ta bilden utan blixt, men där man vill få bort skuggorna. En "normal" blixt tar ju över och (försöker) ge allt ljus i bilden, vilket borde bli rätt då det befintliga ljuset är för mörkt för foto utan blixt...

Blir det inte väldigt hård blixt när du kör den på det sätt som du beskriver? Dvs låter ALLT ljus komma från blixten, även vid dagsljus...? Jag kan iofs tänka mig att vissa bilder kräver enormt hårt ljus, som tex mode eller reklam...

IMHO så är min erfarenhet att i de fall ett ansikte är väldigt mörkt (starkt soljus) så räcker det att plus:a nåt 1/3-dels steg på blixten, fortfarande med upplättning och inte "full" normal blixt.

Någon som har andra erfarenheter?
 
Re: blixtexponering

kejo skrev:

Blir det inte väldigt hård blixt när du kör den på det sätt som du beskriver? Dvs låter ALLT ljus komma från blixten, även vid dagsljus...? Jag kan iofs tänka mig att vissa bilder kräver enormt hårt ljus, som tex mode eller reklam...


Du kan testa dig fram, men de bilder som jag tar blir bra.
Du kan ställa in TTL eller TTL + Matrix, mfl på blixten med "mode" knappen.

"i mörker"
Med enbart TTL på blixt, P + Matrix på kameran.
Bakrunden blir lite mörkare och ex modellen lite ljusare.

Alltså kameran låter det bli en skillnad på bakrunden och den/det du ställer i mitten.



"på badstranden, motljus"
TTL + Matrix på blixt, P + Matrix på kameran.
Bakrund och ex modellens ansikte blir lika ljusa.

Jag slutar förklara här eftersom jag kanske inte förstår ditt problem eller den ljussättning som du vill ha.

Lycka till
 
Senast ändrad:
Extern info

Hittade en länk där det fanns information som kan vara relevant i sammanhanget.
http://www.planetneil.com/colourzone/nikon-problems.html

Själv tyckte jag också att följande artikel var informativ, även om den inte gav några omedelbara svar på din fråga om underexponeringen.
http://www.moose395.net/howto/flash.html


Jag kom också att tänka på att det kan vara skillnad mellan olika typer av utrustning, tex om hus/objektiv/blixt stöder D funktion eller inte. Likaså kan det säkert bli skillnader ifall bara en viss del stöder eller inte stöder D.

Måste banne mig ta en rulle testbilder med olika typer av mätning och kompensation... känner att jag själv har för dålig koll "på djupet"... Jag återkommer då jag testat färdigt.


M V H
Kjelle
 
från http://www.moose395.net/howto/flash.html

Under rubriken Special Compensation Technique:

"In our example, we'll assume we want the background (ambient light) underexposed by one full stop. The camera is set to Aperture priority, the metering set on Matrix. Dial in minus one stop via the exposure compensation on the body. This underexposes the ambient light by one stop; it also underexposes the flash by one stop. No problem because we'll go to the flash and program it to overexpose by one stop. Now, the flash is the key light with no compensation."


Jag trodde att den vanliga exponeringen och blixtexponeringen var två skilda system. Är det alltså så att den vanliga exponeringen är överordnad blixtexponeringen (om man kör TTL)? Alltså, om man ställer in ett stegs minus på den vanliga exponeringen och lämnar blixtexponeringen orörd, blir bilden underexponerad iallafall? Jag trodde att blixten i så fall skulle fylla i.
 
Hej Martin

Det låter som om ngt inte är rätt men jag har inte kunskap att avgöra vad.

I SB26'ans manual så står det uttryckligen att Nikonsystemet är programmerat att bilden hellre skall bli underexponerad än överexponerad med blixt pga av att majoriteten vill ha det så.

Prova med att kompensera på blixten och hitta din egen "rätta" inställning.

Själv så underexponerar jag nästan alltid blixten -0,3 steg för att blanda in mer befintligt ljus.

Mvh Erik Schalin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.