Annons

Blixtpaket för On-Location

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag använder i dag Canon 580II tillsammans med Pocket Wizard MiniTT1 och FlexTT5. Har dock behov att ibland få bättre effekt utomhus på blixtarna än vad Speedlights kan uppnå. Fotograferar mest porträtt.
Ser därför på att köpa ett Studioset för OnLocation fotografering och tycker att ElinChrom verkar ha bra produkter för det. Men Räcker Elinchrom Ranger RX Quadra Hybrid bra eller ska man direkt se på Elinchrom Ranger RX? Eller finns det någon annan bra tillverkare som ni kan rekommendera? Profoto naturligtvis men då går väl priserna upp rejält....

Vill gärna kunna utlösa blixtarna med mitt "PocketWizard system" då jag vill kunna kombinera studioljuset med mina Speedlights. Har även ljusmätaren Sekonic 478DR som kan styra PocketWizards. Går det med Elinchrom paketen? Har för mig att jag läst att det finns den möjligheten genom ett tillbehör men nu hittar jag det inte. Enda jag hittar är för Ranger RX där det står att de är förberedd för trådlös (radio) styrning via Skyport samt PocketWizard.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning
Bosse
 
Tack Bengt.

Men det fungera väl bara till Elinchrom Ranger RX och inte Elinchrom Ranger RX Quadra? Eller?

//Bosse
 
Ok :)

Så egentligen - om jag vill kunna få användning av mina övriga speedlight blixtar med Pocket Wizard och ljusmätaren så är det Ranger RX jag ska välja antar jag?

Har du haft båda alternativen? Vad är din bedömning om Quadra i så fall? Räcker det till i de flesta utomhus fallen? Tänker på om man vill ha lite chans mot stark sol bl a.

//Bosse
 
Ok, så jag kan använda TT5:an till båda systemen alltså? Är bara aktuellt att köra manuellt. Antar att HighSpeed läget inte heller fungerar :)

Men du svarade inte på min fråga om du har haft båda alternativen? :)

//Bosse
 
Hej Bosse.
Jag har Elinchrom Ranger RX Quadra och även PW TT5 och Sekonic.
Jag kör Nikon. Sätter jag en blixt på en TT5 så utlöser den både SB900 och Quadran med min Sekonic L358. Quadran utlöser även min SB900 om den står tillex på remote utan PW.
Jag har precis köpt min Elinchrom så kan inte uttala mig hur bra den är än men det lilla jag provat är jag nöjd.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL10405
//Christer
 
Kan tyvärr inte hjälpa så mycket. Jag använde dem bara som upplättning. I solen med stor softbox på 5-6 meters håll så behövdes nog Ranger RX. Med en Maxi silver reflektor hade det kanske funkad med Quadra bara.
 
Quadran funkar med PW (PocketWizard) utan problem.
Har använt Quadra i 2 år och den imponerar faktiskt på mig än. Styrkan i så litet format.
Med PW så får man ut ännu mer eftersom man kan köra snabbare tider.
Finns en Quadra grupp på facebook där en del använder just PW, där kan du fråga en del användare vad de säger. (Ingen svensk grupp, det är en tysk/internationell grupp)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.