Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtnedslag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jiiiha!

Låter spännande, jag sitter redan och väntar med kamera, stativ och trådutlösare!!!
Här är en mycket bra sida där ni kan följa åskan... för oss i södra sverige och DK Länk


Lycka till!
Mvh // Martin
 
Jag antar att man måste ha relativt lång slutartid för att få med en blixt på bild. Vad är lämplig bländare vid iso 100 för att en blixt inte ska bli helt överexponerad? Det beror ju säkert mycket på avstånd etc, men det kanske finns tumregler?
 
Det finns en tumregel för åskväder nattetid: bländare 5,6 för ISO 100 och slutaren på B för en eller flera blixtar. Gaffla!

Hämtat ur Kodak Professional Photoguide (min senaste är 6e upplagan från 1998).
 
Brrrr.

Sitter på jobbet, processteknisk industri. Lugnt just nu men åska är inget vi längtar efter här...

Lycka till!

//Larsa
 
Tack för kaffet...

Efter att ha fått tipset i denna tråden, skred jag till verket. Riggade upp kameran på mitt nya Giotto-stativ (rekommenderas, mkt prisvärt), och väntade. Såg på avstånd hur molnen tornade upp sig vid horisonten. Kollade så att alla inställningar var ok och batteriet laddat. Molnen och mullret närmar sig allt mer. Då händer det. När ovädret är på någon mils avstånd, delar molnen upp sig. Det var som om någon monterat en refug på himlavalvet. Kunde på avstånd höra hur det fortsatte mullra och några blixtar skymtade då och då till i fjärran. Det enda spåret vi fick var sådär 0,2mm regn i trädgården...
Så blev det med det! Någon påstod att det kommer ett nytt oväder under natten. Om jag sitter uppe och väntar? Tror inte det, va? :(
 
Blixter och dunder i Örebro just nu. Dags att rigga kameran ...

Måste bara hitta vilken riktning man skall sjkuta i.
 
I eftermiddags stod jag på balkongen i mitt radhus och tittade på åskan över havet. Trots de tunga moln tyckte jag det var för ljust för att använda B ("bulb") exponering och försökte inte ens att rigga upp kameran. Lättare nattetid. Vad tycker ni?
/Fred
 
Jag testade (åsk-)blixtfotografering för första gången igår, och jag lyckades fånga den på en bild iallafall, innan ovädret drog bort. Tyvärr hamnade den dock bakom en massa träd och annat skräp, vilket gjorde att det mesta av den doldes - men nu vet jag åtminstone att det fungerar... :D

Och för er som är nyfikna på resultatet så finns det på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=431683
 
vad ska man använda för slutare och bländare när man tar åskoväder? Antar det är BULB som gäller?
 
Att slutaren är öppen så länge du har avtryckaren nere. Det medger mycket långa exponeringstider. Du bör kombinera det med fjärr-/trådutlösare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.