Annons

Blixtkunskap nästan noll

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag brukar väldigt sällan använda blixt. Det har troligen med att jag fotar mycket sport och att mina kameror har bra kvalité på höga iso men framförallt för att mina blixtkunskaper är låga.

Har försökt söka här i forumet om kunskap men jag har svårt att sålla bland svaren för att hitta svar på det jag söker. Läste även artikeln om blixt, blev lite klokare men inte helt. http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Enligt artikeln så påverkar inte slutartiden blixtexponeringen men varför anger man då ett värde i inställningarna?

T.ex så har min D700 en blixtslutartid på 1/60s som snabbast och logiskt nog en blixtsynktid på 1/60s som långsammast. Artikeln förklarade varför blixtslutartiden måste vara lika med eller långsammare än blixtsynktiden så det köper jag men varför är den överhuvudtaget ställbar om den inte påverkar exponeringen?
 
Jag brukar väldigt sällan använda blixt. Det har troligen med att jag fotar mycket sport och att mina kameror har bra kvalité på höga iso men framförallt för att mina blixtkunskaper är låga.

Har försökt söka här i forumet om kunskap men jag har svårt att sålla bland svaren för att hitta svar på det jag söker. Läste även artikeln om blixt, blev lite klokare men inte helt. http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Enligt artikeln så påverkar inte slutartiden blixtexponeringen men varför anger man då ett värde i inställningarna?

T.ex så har min D700 en blixtslutartid på 1/60s som snabbast och logiskt nog en blixtsynktid på 1/60s som långsammast. Artikeln förklarade varför blixtslutartiden måste vara lika med eller långsammare än blixtsynktiden så det köper jag men varför är den överhuvudtaget ställbar om den inte påverkar exponeringen?

Slutartiden påverkar hur mycket av det omgivande ljuset som kommer med i bilden. Om du har en lång slutartid så kommer även det som ligger utanför blixtens arbetsområde att bli "ljust exponerat" och om du har en kort slutartid så blir det "mörkt exponerat".
 
Inte för att jag har någon D700, men jag skulle ändå tvärsäkert vilja påstå att kortaste blixtsynktid ligger på runt 1/200 s. Den är i alla fall inte så långsam som 1/60 s.
 
Blixtslutartid 1/60 sek som snabbast? Antar du menat X-synk-tid via den externa blixtkontakten. Mest avsedd för studioblixtar.
Det var längesedan kamerorna generellt hade 1/60 som snabbaste tid. Vanligast idag via blixtskon är väl uppåt 1/250 sek som går att förlänga i praktiken hur långt som helst (dvs till kamerans längsta tid).

En blixt monterad i blixtskon har extremt kort brinntid. 1/50000 sek eller så vilket gör att motiv kan "frysas" även vid långa slutartider på kameran.
 
Inte för att jag har någon D700, men jag skulle ändå tvärsäkert vilja påstå att kortaste blixtsynktid ligger på runt 1/200 s. Den är i alla fall inte så långsam som 1/60 s.
D700 har 1/60s som den långsammaste blixtsynktiden och 1/320s som snabbast men å andra sidan stödjer kameran även high-speed-sync så det går att köra det ännu kortare.
 
Min D3 har 1/250s som snabbaste synktid, det borde din D700 också ha (tror jag).
Att använda lång exponeringstid kan vara snyggt och effektullt vid t.ex interiörfoto. Man slipper blixtens dominans och får lite varmare ton från den befintliga belysningen. Det fungerar inte så bra vid rörliga objekt förstås...
 
Min D3 har 1/250s som snabbaste synktid, det borde din D700 också ha (tror jag).
Att använda lång exponeringstid kan vara snyggt och effektullt vid t.ex interiörfoto. Man slipper blixtens dominans och får lite varmare ton från den befintliga belysningen. Det fungerar inte så bra vid rörliga objekt förstås...
Min D700 har 1/250s som snabbaste fasta blixtsynktid men som jag skrev så finns det två lägen till med Auto FP där kameran har stöd för high-speed-sync (1/250s AUto FP samt 1/320s Auto FP)

Blixten brinner ju bara i en otroligt kort tid (Photocon skrev 1/50000s) och då borde det väl inte spela så värst stor skillnad vad blixtslutartiden står på, rörliga motiv borde väl frysas ändå?

... och om det är som du säger Mats, var går gränsen för när en längre blixtslutartid begränsar rörliga objekt? Lite svårt att översätta då redan 1/60s utan blixt är för långsam för rörliga objekt.

Det här är en av sakerna med blixtfoto som jag finner svårt.
 
Senast ändrad:
Min D700 har 1/250s som snabbaste fasta blixtsynktid men som jag skrev så finns det två lägen till med Auto FP där kameran har stöd för high-speed-sync (1/250s AUto FP samt 1/320s Auto FP)

Blixten brinner ju bara i en otroligt kort tid (Photocon skrev 1/50000s) och då borde det väl inte spela så värst stor skillnad vad blixtslutartiden står på, rörliga motiv borde väl frysas ändå?

Jag skrev mitt svar ang synktiden under tiden du skrev ditt.

Om du har en snabb synktid kan du nog frysa det mesta, men jag menade i de fall du har en lång exp tid, ibland flera sekunder blir det ju inte så bra med rörliga motiv. Däremot får man ofta en snygg mix mellan blixt och den befintliga belysningen om man använder lång synktid. Testa att ställa in "slow sync" och ha kameran på stativ. Tänd upp alla lampor i rummet och ta en bild. Ta sedan en bild med utan slow sync och jämför.
 
Min D700 har 1/250s som snabbaste fasta blixtsynktid men som jag skrev så finns det två lägen till med Auto FP där kameran har stöd för high-speed-sync (1/250s AUto FP samt 1/320s Auto FP)

Blixten brinner ju bara i en otroligt kort tid (Photocon skrev 1/50000s) och då borde det väl inte spela så värst stor skillnad vad blixtslutartiden står på, rörliga motiv borde väl frysas ändå?

... och om det är som du säger Mats, var går gränsen för när en längre blixtslutartid begränsar rörliga objekt? Lite svårt att översätta då redan 1/60s utan blixt är för långsam för rörliga objekt.

Det här är en av sakerna med blixtfoto som jag finner svårt.

Om du t.ex. befinner dig i ett helt mörkt rum kan det kvitta om du har snabb eller långsam synktid, blixtens snabba brinntid kommer att frysa allt ändå. Om du däremot har omgivningsljus och långsam synctid gäller de vanliga reglerna för rörelseoskärpa.
 
Jag skrev mitt svar ang synktiden under tiden du skrev ditt.

Om du har en snabb synktid kan du nog frysa det mesta, men jag menade i de fall du har en lång exp tid, ibland flera sekunder blir det ju inte så bra med rörliga motiv. Däremot får man ofta en snygg mix mellan blixt och den befintliga belysningen om man använder lång synktid. Testa att ställa in "slow sync" och ha kameran på stativ. Tänd upp alla lampor i rummet och ta en bild. Ta sedan en bild med utan slow sync och jämför.
Slow sync är ju en annan sak...

För en som använder blixt lite då och då t.ex. vid upplättning, finns det incitament till varför man skall ha blixtslutartiden till något annat än 1/60s som är det snabbaste?
 
Slow sync är ju en annan sak...

För en som använder blixt lite då och då t.ex. vid upplättning, finns det incitament till varför man skall ha blixtslutartiden till något annat än 1/60s som är det snabbaste?

I det fallet känns det som att ju snabbare slutartid är att föredra eftersom det mesta av ljuset kommer från omgivningen och då gäller ju de vanliga förutsättningarna för rörelseoskärpa och 1/60s är ju inte så snabbt. (om motivet rör sig, annars kan det kvitta)
 
Kollade lite på länken du bifogade.
Där står det så här:
"Blixtljus och befintligt ljus
Ofta är det bra att kombinera befintligt ljus med blixtljus. Det gör man genom att använda en lång slutartid så att även det befintliga ljuset påverkar exponeringen. Antingen manuellt eller genom att ställa in kameran i ett sådant läge, ibland kallat slow sync. Vitsen med denna kombination är antingen att visa en rörelse eller så vill man få med mer av bakgrunden så att bilden ser mer levande ut."

Det var så jag menade...

Enligt artikeln så påverkar inte slutartiden blixtexponeringen men varför anger man då ett värde i inställningarna?

Jag tyckte också det lät märkligt. Man får helt olika resultat beroende på slutartid. I alla fall när man befinner sig i lite dunkla mijöer.
 
Senast ändrad:
Kollade lite på länken du bifogade.
Där står det så här:
"Blixtljus och befintligt ljus
Ofta är det bra att kombinera befintligt ljus med blixtljus. Det gör man genom att använda en lång slutartid så att även det befintliga ljuset påverkar exponeringen. Antingen manuellt eller genom att ställa in kameran i ett sådant läge, ibland kallat slow sync. Vitsen med denna kombination är antingen att visa en rörelse eller så vill man få med mer av bakgrunden så att bilden ser mer levande ut."

Det var så jag menade...
Ja, jag förstod det men det som ställer till det är att det "krockar" i huvudet med befintliga foto-tankar. 1/60s som slutartid måste ju ses som en ganska långsam slutartid rent generellt. Visst, sitter en modell stilla eller man snackar landskapsfoto så spelar det inte så stor roll men i mitt huvud låter 1/60s som ganska långsamt. När man sedan ser att det trots det är den snabbaste blixtslutartiden så blir man förvirrad.
 
Ja, jag förstod det men det som ställer till det är att det "krockar" i huvudet med befintliga foto-tankar. 1/60s som slutartid måste ju ses som en ganska långsam slutartid rent generellt. Visst, sitter en modell stilla eller man snackar landskapsfoto så spelar det inte så stor roll men i mitt huvud låter 1/60s som ganska långsamt. När man sedan ser att det trots det är den snabbaste blixtslutartiden så blir man förvirrad.
ja 1/60s är ju inte snabbt, men som tur är kan du ju komma upp till 1/320s.
 
1/60 är den långsammaste slutartid som kameran komer att använda när blixten är på i normal sync i kombination med A eller P-läget. Du kan välja i menyerna ifall du vill låta kameran använda ännu långsammare tider för blixt med automatik.

Är det tillräckligt ljust i omgivningen så använder kameran förstås snabbare slutartider. Upp till 1/250 i standardläget, men genom att aktivera FP-sync kan kameran synka på alla slutartider upp til 1/8000, dock med reducerad effekt på blixtstyrkan eftersom ljuset pulsas ut vid FP.

Om du ändrar blixtsyncläget till slow sync så kommer automatiken (A eller P) att ta hänsyn till omgivande ljus samt dessutom blixten, vilket gör att du med automatik kan få kombinationer av blixt och flera sukunder långa exponeringar.

Kör du manuellt så styr du förstås helt själv.
 
Det var väldans vad många felaktiga meningar det finns i den här tråden.

Det finns ingen längsta blixtsynktid. Blixten synkar på hur långa tider som helst. Däremot brinner blixten bara en bråkdel av den slutartiden. Den kan vara så kort som 1/50000 sekund, men oftast är tider i storleksordningen 1/700 - 1/20000 vanligare för normala elektronblixtar.

Däremot finns det en kortaste blixtsynktid. På 1970-talet var den ofta 1/60 s, men numera är den ofta 1/200 - 1/250 sekund.

Dock är det så att kameran i något mer eller mindre automatiskt läge kan hålla sig inom exempelvis området 1/60-1/250 s, när man använder blixt. Men det är en inställningsfråga. Ju längre slutartid, desto större inverkan får det befintliga ljuset.

Om man vill använda kortare tid än den kortaste blixtsynktiden måste man få blixten att blixtra mer än en gång. Många större blixtar kan göra det, något som då kallas "High Speed Sync" eller något liknande.
 
1/60 är den långsammaste slutartid som kameran komer att använda när blixten är på i normal sync i kombination med A eller P-läget. Du kan välja i menyerna ifall du vill låta kameran använda ännu långsammare tider för blixt med automatik.

Är det tillräckligt ljust i omgivningen så använder kameran förstås snabbare slutartider. Upp till 1/250 i standardläget, men genom att aktivera FP-sync kan kameran synka på alla slutartider upp til 1/8000, dock med reducerad effekt på blixtstyrkan eftersom ljuset pulsas ut vid FP.

Om du ändrar blixtsyncläget till slow sync så kommer automatiken (A eller P) att ta hänsyn till omgivande ljus samt dessutom blixten, vilket gör att du med automatik kan få kombinationer av blixt och flera sukunder långa exponeringar.

Kör du manuellt så styr du förstås helt själv.
Aha, blixtslutartidsinställningen styr den långsammaste tiden som kameran använder. Så med andra ord så lär slutartiden hamna på något mellan 1/60s och 1/250s (om man har det värdet inställt på max blixtsynk)?

De få gånger jag har testat med blixt så har jag hamnat på 1/60s så jag trodde att inställningen i kameramenyn styrde det faktiska värdet. Testade nu med att dra upp isot och fick tider runt 1/125s när jag provfotade här hemma. *ler lite generat*

När jag ändå ställer så många andra dumma frågor, om man som t.ex. i fallet med bilden på julbockarna i länken http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm hamnar på tider runt 1/4s, är det stativ som gäller eller hjälper blixten till så att man ändå få skarpa bilder?
 
Senast ändrad:
Aha, blixtslutartidsinställningen styr den långsammaste tiden som kameran använder. Så med andra ord så lär slutartiden hamna på något mellan 1/60s och 1/250s (om man har det värdet inställt på max blixtsynk)?

De få gånger jag har testat med blixt så har jag hamnat på 1/60s så jag trodde att inställningen i kameramenyn styrde det faktiska värdet. Testade nu med att dra upp isot och fick tider runt 1/125s när jag provfotade här hemma. *ler lite generat*

När jag ändå ställer så många andra dumma frågor, om man som t.ex. i fallet med bilden på julbockarna i länken http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm hamnar på tider runt 1/4s, är det stativ som gäller eller hjälper blixten till så att man ändå få skarpa bilder?

Precis, nu fattar du :)

Julbocken... testa själv! Hur skakig är du på 1/4 sekund vid en viss brännvidd? Det är ju skillnad på att handhålla 300 mm och 15 mm. Och så beror det på hur framträdande bakgrunden blir. Min gissning är dock att ljuspunkter vid 1/4 sekund kommer att bli oskarpa p.g.a. skaket. Mörka delar av bagrunden påverkas naturligtvis lika mycket, men det syns inte på samma sätt.
 
Aha, blixtslutartidsinställningen styr den långsammaste tiden som kameran använder. Så med andra ord så lär slutartiden hamna på något mellan 1/60s och 1/250s (om man har det värdet inställt på max blixtsynk)?

De få gånger jag har testat med blixt så har jag hamnat på 1/60s så jag trodde att inställningen i kameramenyn styrde det faktiska värdet. Testade nu med att dra upp isot och fick tider runt 1/125s när jag provfotade här hemma. *ler lite generat*

När jag ändå ställer så många andra dumma frågor, om man som t.ex. i fallet med bilden på julbockarna i länken http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm hamnar på tider runt 1/4s, är det stativ som gäller eller hjälper blixten till så att man ändå få skarpa bilder?

Där är stativ den bästa garanten för skarpa bilder. Fast å andra sidan, de saker i motivet som enbart lyses upp av blixten kommer att bli skarpare trots att kameran rör sig eftersom de fryses av blixten. De delar som är belysta kommer att bli suddiga av kamerarörelser om den inte står på stativ.
 
Precis, nu fattar du :)

Julbocken... testa själv! Hur skakig är du på 1/4 sekund vid en viss brännvidd? Det är ju skillnad på att handhålla 300 mm och 15 mm. Och så beror det på hur framträdande bakgrunden blir. Min gissning är dock att ljuspunkter vid 1/4 sekund kommer att bli oskarpa p.g.a. skaket. Mörka delar av bagrunden påverkas naturligtvis lika mycket, men det syns inte på samma sätt.

Oops, du hann före!
 
ANNONS