Annons

Blixtkompensation

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Jag håller på att lära mig blixt-fotografering med min Nikon SB-28 och F-80 och har med stort intresse följt diskussionern på FS om slow-sync mm.

Har däremot aldrig använt blixtkompensation. När passar det? Bildexempel välkomnas :)

Mvh Olof
 
jag brukar (och många andra reportagefotografer har jag hört) sätta ner blixten 2/3 till 1 steg när jag kör med blandat befinligt ljus och blixtljus.

Pratade med en fotograf på Scanpix som alltid kör - 1 steg på sin Nikon D1H.

Sedan är det klart att det är bra att kompensera när motivet är väldigt vitt eller väldigt svart.
 
Här var det -1,3 till -1,7 med D1x vid blandljus. De digitala husen är svåra med blixt. Om situationen tillåter kör jag gärna blixtarna manuellt och använder kameran som blixtljusmätare.

Med min F100 brukar jag precis som Magnus ta ner blixtstyrkan till -0,7 eller -1 vid blandljus. Filmhusen har mycket bättre TTL-mätning än D1x, D1h och framförallt gamla D1.
 
Då ni svarar om blixtkompensation så menar ni väl med Standard-TTL-blixtläge??
För vid Matrix-TTL-Fill-flash-läge så använder jag aldrig blixtkompensation.
Jag själv kompenserar bara vid Standard-TTL-blixtläge, allt från -1 till -1,7 beroende på omständigheter.
 
Jag kompenserar i E-TTL-läge. Och nikonfotograferna i matrix-läge,

På digitalhusen finns inte gammaldags TTL märning på filmen, finns ju ingen film..
 
Snabba svar.. Vad är skillnaden mellan att blixtkompensera i vanlig TTL resp Matrix TTL? Använder ni fortfarnade Matrix ljusmätning på kameran om man har bara TTL på blixt?
 
Matrixläge är värdelöst på Nikons D1-serie, i stort sett oanvändbart. D-TTL funkar halvbra. Ibland undrar jag om inte A-läge fungerar precis lika bra, men jag har inte gjort några jämförelser under ordnade former.

På min F100 kompenserar jag i matrixläge, men det är väl för att jag vill hålla tillbaka blixtljuset så mycket som möjligt. Stark upplättningsblixt passar inte mig.
 
Jag använder bara mitt filmhus, inte digitalt. Vad menar du med kompensera för att hålla tillbaka blixtljus så mycket som möjligt. Är det mer än -1?

Hur brukar ni blixtkompensera i olika ljusförhållanden, mulen dag och kväll inomhus..?
 
Nä, det är som jag skrev ovan, mellan -0,7 och -1. Det är som Björn skriver, att det går bra att få okey bilder utan att blixtkompensera också. Men jag föredrar ändå att ta ner blixten en smula eftersom det bättre passar min stil.

Därmed inte sagt att det skulle passa alla. Vi har alla olika förhållningssätt till upplättningsblixten.

Vad beträffar din andra fråga kompenserar jag tämligen lika i alla situationer, fast ibland får jag en föraning om att jag bör ändra inställningarna och då gör jag det. Men jag följer ingen mall typ "mulet = -1". Med det digitala huset fininställer jag kanske lite mer eftersom jag kan kontrollera resultatet fortgående. Dessutom är digitalt betydligt kinkigare med exponeringen än (negativ) film.
 
en fråga... vad heter det egentligen en blixt som är typ av ring som man kan ha precis framför objektivet? då kan man få typ ring runt om ögon eller mjuka ut bakgrund... typ..
 
ringblixt.. japp men jag har kollat med typ utrustning i fotobutiken på sajtet, har intehittat nåt sådant.. kanske det ska vara annat antar jag.
 
bra blixtbok

För er som fotar med Nikon utrustning kan jag rekomendera boken "The Nikon Flash Guide" av Thom Hogan. Den innehåller uttömmlig info om Nikons blixtsystem + en genomgång av alla blixtar Nikon producerat och hur dom funkar med specifika kameramodeller (min bok sträcker sig fram till SB28'an, ska låta det vara osagt om den har uppdaterats med SB80'an).Finns att beställa från div. bokhandlar på nätet och från Thom Hogans hemsida;
www.bythom.com.
/Fabian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.