Annons

blixtkompabilitet??

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
Just nu sitter jag på en Mz-60, ska skaffa mig en ist ds i sommar, har ingen lös blixt, och funderar på att köpa en. när man kollar på blocket och tradera m.m. så finns det ju en del, men frågan är ju om dessa är kompatibla med de nyare kamerorna som jag har/komme ratt ha. någon som har något riktimärke eller om de som är kompatibla med MX/ME funkar till de kamerro jag har?

mvh
bengt luthman

MX/ME saknar TTL, man vill nog ha en TTL blixt i dagsläget.

En orginal Pentaxblixt är nog det bästa valet, men dom kostar lite mer.
Hursomhelst behöver du en blixt till Pentaxkameror.
Metz har en hygglig blixt, 44 AF3 som jag hört många vara nöjda med, 1895:- hos scand. photo.

/Henri

Pentax AF360FGZ är den mest kompatibla blixten som Pentax har idag, fungerar både på gamla kameror och nya. För att *ist DS ska fungera optimalt bör den användas tillsammans med en P-TTL blixt, som just AF360FGZ är. Sedan stödjer FGZ:en även digital TTL - passar Pentax autofokuskameror, den har även en sensor som gör att den kan användas i läget "programmerad autoblixt" (passar bl a P30, P50 och MZ-M). Jag minns inte nu om FGZ:en även stödjer analog TTL (passar bl a Super A).

DS:en stöjer analog TTL, digital TTL och P-TTL - men P-TTL är specialframtaget för digital sensor och ger förblixt med flerfältsmätning, höghastighetssync m m. (digitalsensorer reflekterar ljus annorlunda än film och därför har man varit tvungen att ta fram nya TTL-lösningar för digitalkameror). Så, även fast äldre TTL fungerar - så är P-TTL bäst.

Sigma EF500DG Super är i dagsläget den enda P-TTL blixten från en fristående tillverkare (Metz planerar ingen P-TTL blixt för närvarande).

Som en parentes kan nämnas att Pentax *ist D/DS är de enda digitala sysemkameror som är bakåtkompatibla med äldre TTL blixtar, alla andra behöver specialframtagna blixtar (Canon E-TTL2 m fl).

Hälsningar
Roland

PHOTAX i Nybro säljer en TTL-blixt från Nissin med en prislapp på mellan 400 - 500:- just nu. Den finns med Pentaxanpassning.
Hälsningar, Uffe

Det är riktigt, den går bara till "riktiga" kameror. Men anledningen till att man rear just dessa blixtar just nu hos PHOTAX är att man har fått den blixt från Nissin som just är anpassad till både en "riktig" kamera och en digital d:eek:. Prislappen ligger på under tusenlappen.
Hälsningar, Uffe

Ulf Landin skrev:
Det är riktigt, den går bara till "riktiga" kameror. Men anledningen till att man rear just dessa blixtar just nu hos PHOTAX är att man har fått den blixt från Nissin som just är anpassad till både en "riktig" kamera och en digital d:eek:.

Ska man vara riktigt petig så har Nissin inte anpassat sin blixt för digitala kameror - däremot så är Pentax D och DS de enda digitala systemkamerorna på marknaden som har stöd för vanlig TTL (fast P-TTL rekommenderas för optimalt resultat).

Hälsningar
* Roland

Sigma EF500DG Super?

Roland Mabo skrev:
Pentax AF360FGZ är den mest kompatibla blixten som Pentax har idag, fungerar både på gamla kameror och nya.
Sigma EF500DG Super är i dagsläget den enda P-TTL blixten från en fristående tillverkare (Metz planerar ingen P-TTL blixt för närvarande).

Hälsningar
Roland

Ska köpa ist* DS och tänkte på Pentax AF 360 FGZ (eftersom nya 550:an inte kommit ännu?)?
Sen fick jag syn på att Sigma EF500DG Super faktiskt är både billigare och starkare än 360:an.
Men blev tveksam efter att tittat på recesionsidorna.
Några erfarenheter av Sigman (på ist* ds)?
Räcker Panasonics SD kort 1GB med 5MB/s till DS?

sigman funkar super, kan dock sitta lite halvdåligt på fästet, har en tendens att glida bakåt så att TTL:n försvinner och bilderna slås ut av full blixt, men är man bara varse så funkar det, detta är ett problem när man jobbar med kameran och tar många bilder i följd och håller på att röra sig, kanske inget unikt problem för bara denna blixt...

Jag har precis skaffat mig Sigmas EF500DG Super och jag tycker den fungerar bra. Plastig och tunn i utförandet jämfört med min gamla Pentax AF330FTZ, den låter även en hel del när den autozoomar. Dock, den är stark och huvudet kan ställas i flera riktningar, så jag tar att den inte känns lika "tight" som en Pentax original. Funkar fint ihop med min DS.

Hälsningar*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar