Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixtkabel?

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJoh

Aktiv medlem
Nu känner jag mig exakt så mkt som den nybörjare jag ju faktiskt är inom studiofoto.
Köpte häromdagen ett par begagnade, äldre, Elinchromeblixtar.
Den ena utlöses trådlöst av den andra - inga konstigheter där.
Dock medföljer en sladd från huvudblixten som inte alls passar någonstans på min Nikon d600.
Tänker att jag behöver en annan sladd - alternativt ngn adapter till blixtskon?
Men vad? Ngn som kan hjälpa mig att reda ut förvirringen?
 
...

Dock medföljer en sladd från huvudblixten som inte alls passar någonstans på min Nikon d600.
Tänker att jag behöver en annan sladd - alternativt ngn adapter till blixtskon?
Men vad? Ngn som kan hjälpa mig att reda ut förvirringen?

Hej
Nikon D600 (och, vad jag vet, alla Nikons amatörkameror) saknar synkport för blixt. Det finns bara på deras proffshus. Kolla om du inte kan utnyttja blixtarna som slavblixtar genom att använda den inbyggda blixten som trigger. Borde gå att läsa in sig på det i blixtarnas manual.

/Roger
 
Hej
Nikon D600 (och, vad jag vet, alla Nikons amatörkameror) saknar synkport för blixt. Det finns bara på deras proffshus. Kolla om du inte kan utnyttja blixtarna som slavblixtar genom att använda den inbyggda blixten som trigger. Borde gå att läsa in sig på det i blixtarnas manual.

/Roger

Tack för info och råd!

/Sara
 
Är det verkligen en sån som behövs. Den där kabeln överför väll bara blixtsignalen ifrån kamera till sladd. Inte från sladd till en extern blixt. Eller har jag förstått det fel?

TS har ju redan en sladd som följde med blixtarna, och den kopplar man in i den där adaptern.
 
TS har ju redan en sladd som följde med blixtarna, och den kopplar man in i den där adaptern.

Adaptern på väg till mig och jag hade ett samtal med en mkt mkt trevlig kille på Aifo idag som bekräftade att jag (med hjälp av dig) köpt helt rätt pryl.
Borde komma imorgon - sen ska jag ha kul.
Återigen ett stort tack för hjälpen!

/Sara
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.