Annons

Blixtköp

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Hej, jag ska köpa min första blixt till k10d. Jag har kollat på Dörr DAF42/480 Ultra. Mycket mer pengar än 1500 är jag inte beredd på att lägga ut om det inte är extremt nödvändigt.

Jag läste här i forumet att folk haft problem med just den blixten och K10Ds blixtsko, så jag mailade cyberphoto och frågade om det. Svaret jag fick var att dörr anpassat blixtskon efter pentax. Vad nu det betyder. Skulle de ha ordnat till problemet alltså? Någon som vet?

En nackdel med dörrblixten är att den saknar vädertätning. Finns det någon tätad i samma prisklass?

Jag är intresserad av att kunna använda blixten externt också, och det gör man enklast med en IR-sändare förstår jag, men då får man ingen blixtautomatik. Hur viktigt är det?

Slutligen: Är jag helt ute och cyklar när jag väljer den här blixten?

Tacksam för svar
Johan

Extern blixt=ett jättelyft

Jag har Sigma EF-530 DG Super ca 2.2kkr. Finns i en enklare variant med ST=standard på slutet för 1.5kkr. Vet inte hur nöjd du kan vara med standardvarianten men jag är helt klart supernöjd med DG varianten. Vissa säger plastig, den duger!!
Försök att få upp ledtalet per krona. Titta lite till innan du bestämmer dig rekomenderar jag. Hur som helst från att ha avskytt blixtbilder så kan jag nu acceptera och leva med att fota med blixt. På hemmakorten slår jag i princip alltid blixten i taket med maximal spridning för att få ett så mjukt ljus som möjligt.

Jag hade Soligors variant av Dörr blixten (eller snarare två) och var nöjd med den. Den har dock ganska lång återuppladdningstid och den första tjöt så alla i rummet hörde den. Min fru blev irriterad på ljudet så fort jag slog på den. Nr 2 som jag fick på garanti då nr 1 gick sönder lät mycket mindre (frun fortfarande irriterad dock) men långt ifrån Pentax egna.

När det gäller vädertätning så tror jag inte att det finns någon extern blixt till Pentax som är det. Canon har någon blixt som är väderskyddad, men den är den enda jag känner till.

/Peder

Jobbigt med ljud. Har hört samma om sigmas st-blixt i samma prisklass. Konstigt att inte pentax har vädertätade blixtar... stämmer nog det du säger, min kompis har vädertätade canon-blixtar.

Hur mycket "bättre" är pentax 540? Är det som natt och dag jämfört mot en 1500kr-blixt? Är det värt de extra kronorna?

Som komplement till det jag skrivit tidigare kan nämnas att
min Sigma EF-530 DG Super inte piper under laddning. Den låter dock en del under förändring av brännvidd och jämfört med brännvidsförändring på kameran som går "blixtsnabbt" så tar det en sekund eller två, men det är kanske normalt även för märkesblixtar. Har ingen referens.

Jobbigt med ljud. Har hört samma om sigmas st-blixt i samma prisklass. Konstigt att inte pentax har vädertätade blixtar... stämmer nog det du säger, min kompis har vädertätade canon-blixtar.

Hur mycket "bättre" är pentax 540? Är det som natt och dag jämfört mot en 1500kr-blixt? Är det värt de extra kronorna?

Jag har både Pentax 540 och 360 och båda är mycket bra. Kan inte jämföra med pirater då jag aldrig testat dessa. 360 kostar väl runt 2000 SEK har jag för mig så det borde vara ett bra köp. Den är iofs inte vridbar på alla ledder, men den kan ju styras trådlöst från kameran ock alltså riktas hur man vill om man håller den i handen.

Hej, tänkte uppdatera. Fick blixten idag. Den låter med ett högfrekvent ljud (som säljaren sa), dock skulle jag vilja varna känsliga öron från Soligor DG-420Z. I övrigt verkar den vara riktigt bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar