Annons

Blixtköp för Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Hej, funderar på att skaffa mig lite blixtar för lite porträtt och annat. Tänkte skaffa mig en för kameramontering och ett par äldre analoga billiga blixtar att använda som slavblixtar. Behöver jag nåt annat för att lösa ut blixtarna eller går slavblixtarna av med hjälp av blixtljuset från blixten på kameran. Nybörjare vad gäller blixtar, men de är så jag förstått att de funkar.
Nån som har några andra tips på hur ett billigt mobilt blixtsystem kan vara uppbyggt?

Skulle även bli tacksam över vilka blixtrar som funkar bra tillsammans med min 50D. Har kollat på sigma för 1590:- på net om net, Canon 430 och på Dörr 42 nånting för runt 1500 på cyberphoto. Nån som har erfarenhet av dessa blixtar?
 
Om du sätter en Canon 580 EX II på kameran och sedan samma sort, eller 430 EX II som slavar, kan du använda Canons eget slavblixtsystem, vilket bland annat innebär att du kan styra styrkan på dina blixtar utan att lämna kameran.

Detta blir dock ganska dyrt.
Om du har en 430 EX II på kameran får du en bra blixt att montera på din kamera. Den kan också ställas in så att du styr styrkan manuellt, vilket underlättar om du ska tända andra "dumma" slavar via blixten på kameran, för då får du bara en blixt, inte först en mätblixt och sedan huvudblixten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.