Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blixtinställning: Rear Sync
- Trådstartare leifons
- Start datum
iBoat
Aktiv medlem
Scott Kelby rekommenderar i sin andra bok sidan 21 att man skall ställa in blixten på Rear Sync för att fördröja blixten. Har en Canon Speedlite 580 EXII men hittar ingen "Rear Sync" varken i meny eller manual. Vad är Rear Sync? Är det vanlig exponeringskompensation?
Rear sync innebär att blixten fyras av i slutet av exponeringen, just innan slutaren stängs. Om motivet rör sig framåt bildas ljusspår BAKOM motivet i stället för framför. Blixten som fyras av hjälper till att frysa det rörliga motivet så att viss skärpa ändå blir möjligt, trots den relativt långa exponeringen. Fungerar bäst i dunkla miljöer.
Kan inte din kamera. På Nikon ställs detta in på kameran, inte blixten.
ekis67
Aktiv medlem
Scott Kelby rekommenderar i sin andra bok sidan 21 att man skall ställa in blixten på Rear Sync för att fördröja blixten. Har en Canon Speedlite 580 EXII men hittar ingen "Rear Sync" varken i meny eller manual. Vad är Rear Sync? Är det vanlig exponeringskompensation?
Tredje knappen med blixtsymbol/H och tre pilar (varav den sista fylld) ställer in Highspeed sync och rear sync, två tryck på denna så trippelpilarna visas i skärmen på blixten så har du Rearsync.
I vissa kameror går det att styra blixtfunktioner via kamerans menyer men vet inte hur det är på 40D på mina 5D MkII och 7D kan man göra detta.
masterpower
Aktiv medlem
rear sync= high speeed sync. Olika benämningar beroende på fabrikat.
På 580EXII är det andra knappen till höger, tryck två eller tre gånger tills du ser en blixtikon med H på skärmen.
Bilder finns här
Det är en mycket användbar funktion som ofta glöms. Jag triggar studioblixtar optiskt med en 580exII monterad på kameran och kan komma ner till 1/800s med studioblixtarna.
På 580EXII är det andra knappen till höger, tryck två eller tre gånger tills du ser en blixtikon med H på skärmen.
Bilder finns här
Det är en mycket användbar funktion som ofta glöms. Jag triggar studioblixtar optiskt med en 580exII monterad på kameran och kan komma ner till 1/800s med studioblixtarna.
iBoat
Aktiv medlem
rear sync= high speeed sync. Olika benämningar beroende på fabrikat.
Menar du att Rear sync är samma sak som High speed sync?
De är varandras motsats skulle jag vilja påstå.
masterpower
Aktiv medlem
Menar du att Rear sync är samma sak som High speed sync?
De är varandras motsats skulle jag vilja påstå.
Helt rätt mats Jag får skylla på att det är för tidigt för mig för att aktivera hjärnan..
iBoat
Aktiv medlem
Helt rätt mats Jag får skylla på att det är för tidigt för mig för att aktivera hjärnan..
Ta en kopp kaffe till
ekis67
Aktiv medlem
Tredje knappen med blixtsymbol/H och tre pilar (varav den sista fylld) ställer in Highspeed sync och rear sync, två tryck på denna så trippelpilarna visas i skärmen på blixten så har du Rearsync.
I vissa kameror går det att styra blixtfunktioner via kamerans menyer men vet inte hur det är på 40D på mina 5D MkII och 7D kan man göra detta.
Här är en bra länk till en Canon sida om blixtar: http://web.canon.jp/imaging/flashwork/index.html
Ytterligare en:
http://www.usa.canon.com/dlc/contro...categoryID=3&typeID=-1&productID=-1&x=94&y=44
apersson850
Aktiv medlem
Rear sync är nikoniska för synk på andra ridån.
1D Mark III och 40D var Canons första kameror med stöd för blixtinställningar från kamerans menysystem, så eftersom det här gällde en 580 EX II går det bra att ställa in 2:a ridån genom kameran.
Tilläggas bör att i de flesta blixtbilder ser man ingen skillnad alls. Om inte slutartiden är minst 1/30 s aktiveras det inte ens, även om det är inställt.
1D Mark III och 40D var Canons första kameror med stöd för blixtinställningar från kamerans menysystem, så eftersom det här gällde en 580 EX II går det bra att ställa in 2:a ridån genom kameran.
Tilläggas bör att i de flesta blixtbilder ser man ingen skillnad alls. Om inte slutartiden är minst 1/30 s aktiveras det inte ens, även om det är inställt.