Annons

blixthjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Tjena tjena

Jag hade en 850 förut och körde ibland en hvl 58am till den i trådlöst läge. Jag vill minnas att man då bara kunde ev-kompensera upp och ner och att det funkade finfint med trådlös blixt. Nu kan jag ju inte testa igen, men jag har för mig att det funkade så. Hur som helst så hade det varit kul att kunna göra det nu med. Jag kanske minns fel, men jag får det bara inte att funka, varken med blixten på kameran eller av. Allt blir exponerat så som kameran vill vilket är något mörkare än vad jag vill ha. Allt dro och annat fluff är avslaget på kameran. Har försökt stänga av hss på blixten, men det går inte (har testat via "custom functions" att slå av hss, men den lyser så fint ändå i WL-läget. Kameran är en a55 men senaste firmware (det var tydligen någon bugg med hss i första versionen) men det skall inte vara något problem.

Jag gjorde ett test med min lastgamla D7D och där kan jag kompensera upp och ner fint i skalan - så blixten verkar ju funka som den ska trots allt. Är det någon sjuk inställning i kameran jag missar?

ps
...och jag har testat i A och P-läge, och jag kör version 2.0 av firmware i kameran. Testade med kamerans inbyggda blixt också - SAMMA SAK ! - går inte att EV-justera... wtf
 
Senast ändrad:
Hade nästan gett upp, men då så...

Ja, men då kan jag väl ta och svara på den själv då. Jag har tydligen gått och blivit efterbliven eller ngt. Det står tydligt i menyn "Flash compensation - adjusts the output of the flash"

Min hjärna förutsatte att det var blixt-synk-kompensation eller vad det nu kan kallas på svenska och läste inte ens vad som stod på skärmen. För det är väl inte samma sak, eller?
På äldre KonicaMinoltaksmeror och även sony så kunde man välja att dra blixten tidigare eller senare och på så sätt faktiskt ändra lite på exponeringen - men det handlar ju inte om att anpassa styrkan i så fall. Jag har alltid exponeringskompenserat (även blixt) genom att justera ev-reglaget - men det funkar tydligen inte längre ( i alla fall med blixt)

Just blixtsynk ar kanske inte något jag kommer sakna direkt - men finns det på a77 ? (mest nyfiken)

//Björn
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.