Annons

Blixtfunktionsfrågor 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

MartLenn

Aktiv medlem
Har efter ett dygn 350D-ägande stött på ett par frågor vad gäller den inbyggda blixten. Hoppas att någon har, om inte en lösning så åtminstone ett definitivt svar så jag slipper leta mig fördärvad i instruktionsbok och menyer.

1) I läget Av verkar den tid kameran väljer inte bero alls på huruvida blixten är uppfälld eller inte. Detta leder till att när jag vill använda blixten och ändå själv bestämma slutaröppningen får konsekvent suddiga bilder eftersom kameran ändå väljer en lång slutartid.
Kan någon ge en vettig förklaring till varför kameran beter sig så? Jag antar att det finns en bra anledning? Kan jag via någon inställning ändra på det?

2) Jag vill ibland att blixten vid långa slutartider ska gå av först i slutet av exponeringen. (det finns ett fint ord, men jag har alldeles glömt det just nu). Går det att ställa in, eller måste jag köpa en extern blixt för att få den möjligheten?
 
1. Just Av läget är sådant för att kunna ta sk slowsync bilder. Då mäter kameran det befintliga ljuset och exponerar efter det med upplättningsblixt. Användbart vid upplättningsblixt i dagsljus eller när du vill ha med befintligt ljus i en dunkel miljö. När du vill ha en vanlig blixtbild där blixten är huvudljuskälla bör du inte ha kameran inställd på Av. Använd i stället M med tid 1/200 eller lite längre och valfri bländare eller Tv eller P lägena.

2. Du kan ställa in synk på andra ridån under specialfunktionerna Fn i menyn, då blir det som du vill ha det.
 
1. Björn har redan förklarat det mesta.
Med custom function 3 kan du ändra så att blixtsynkronisering i Av-läget alltid sätts till 1/200 sekund.
 
PMD skrev:
1. Björn har redan förklarat det mesta.
Med custom function 3 kan du ändra så att blixtsynkronisering i Av-läget alltid sätts till 1/200 sekund.
Jo visserligen, men effekten av det är samma som att ställa kameran i M läge på 1/200 och sedan välja önskad bländare. Jag rekomenderar att låta Av läget fungera som vanligt. Det är högst användbart med upplättningsblixt.
 
Håller med Björn, upplättnings blixt är väldigt bra vid porträtt i motljus utomhus tex. det är väl enklast att anväda TV läget och välja en synktid mellan 60 och 250 själv, eller är det värdet fast i TV läget ? Använder så sällan blixt att jag inte kommer ihåg :)
 
Om man använder andra ridån med andra blixtar än Canons egna (ex Sigma som jag har), så måste man även ställa "andra ridån" på blixten.

Effekten av andra ridån blir lite roligare ju längre tid. I detta fallet provade vi 2sek och M med en 350D. Jag använde en ljusstav för att höja effekten en aning.

Edit : Hon hinner på 2 sekunder, att rotera runt ljuset 3,5 varv.
 

Bilagor

  • img_1302c.jpg
    img_1302c.jpg
    58.2 KB · Visningar: 559
BugEyes skrev:

2. Du kan ställa in synk på andra ridån under specialfunktionerna Fn i menyn, då blir det som du vill ha det.

När jag ställt in detta går blixten av både i början och slutet av exponeringen. Ska det vara så? Känns lite konstigt.
 
MartLenn skrev:
När jag ställt in detta går blixten av både i början och slutet av exponeringen. Ska det vara så? Känns lite konstigt.

Det är inte så att den första blixten är förblixten som används för att bestämma huvudblixtens styrka? (vid TTL alltså)
 
Jag satt just och läste om lite blixtgrejer i manualen och ja, den avfyrar en förblixt för att göra en blixtljusmätning (sid 150).
 
MartLenn skrev:
Har efter ett dygn 350D-ägande stött på ett par frågor vad gäller den inbyggda blixten. Hoppas att någon har, om inte en lösning så åtminstone ett definitivt svar så jag slipper leta mig fördärvad i instruktionsbok och menyer.

1) I läget Av verkar den tid kameran väljer inte bero alls på huruvida blixten är uppfälld eller inte. Detta leder till att när jag vill använda blixten och ändå själv bestämma slutaröppningen får konsekvent suddiga bilder eftersom kameran ändå väljer en lång slutartid.
Kan någon ge en vettig förklaring till varför kameran beter sig så? Jag antar att det finns en bra anledning? Kan jag via någon inställning ändra på det?

Ett tips: Skjut i M-mode om du inte gillar fyllnadsblixten... du kan då fritt välja och braka mellan sync-tider och bländare... mycket fint.

Då kan du ställa in bländare och sedan kolla i sökaren och se din kompmätare. Ställ in slutartiden så att dels blixtljuset inte blir för dominant och dels så att du klarar av att handhålla.

Tex: du ställer den på F2.8 och 1/60. Kameran visar nu på 2 stegs kompensation kommer göras av blixten. Du ställer syncen på 1/40 och endast ett stegs fyllnad görs. Det kan funka tycker du och knäpper av (för mycket blixtljus blir inte snyggt om du inte vill ha den effekten utan vill blanda ljus).

Man är ju inte den mest pedagogiska grabben på jorden... hopppas jag kunnat förklara någorlunda.
peace out.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.