Annons

Blixtfunderingar Metz

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
Jag köpte i februari en Metz 54 MZ-3 som kollapsade ganska på en gång, så nu har de som skulle laga den efter 2 månaders väntan skickat mig en MZ-4 istället.
Jag läste i en tidigare tråd om blixt till D7D att det var viktigt att ha M6 adaptern. På min adapter står det M5, men om jag tar av den så sitter det ett litet klistermärke som det står M6 på.
Vad är det skiljer dessa åt? Är det bra mjukvaran i dessa som skiljer sig?

Jag har testat fram och tillbaka och alla bilder jag tar i TTL läget inställt på blixten blir överexponerade. Varför?
Någon skrev att blixten automatiskt går från ADI till förblixt när blixthuvudet vinklades. Detta konststycke lyckas inte min kamera med....

Hur ska man göra för att kunna köra blixten trådlöst?

För att köra blixt trådlöst är det nog tyvärr en sb-800 som gäller.
Annars kan du köpa en till metz 54 mz-4 för att med den kunna styra din andra sådana.
Original is best :-9
Mvh/Martin

Hej Douglas!

Allt är i sin ordning! Klisterlappen betyder att firmware i din adapter mycket troligt är uppdaterad till M6. Du kan också kolla genom att hålla in "mode" och "select" knapparna samtidigt som du slår på blixten.....i LCD-fönstret visas då texten SCA och under det en siffra som visar version på firmware.

För att ADI-mätning skall fungera måste du se till att läget "TTL med HSS" är aktiverat på blixten, inte enbart TTL. Tryck på "mode" knappen tills TTL syns, vrid sedan inmatningshjulet tills också HSS syns i LCD-fönstret, bekräfta valet genom att trycka in inmatningshjulet.

Observera att om du använder diffusor av något slag (tex omnibounce eller den inbyggda vidvinkelskivan) funkar inte någon form av TTL-mätning. Du måste då välja A-läge på blixten. Likaså om du vill använda den lilla extrablixten, även då fungerar endast A-läget. A-läget innebär att blixten sköter all ljusmätning själv via sin egen sensor. Detta är egentligen ingen nackdel eftersom Metz egen ljusmätning fungerar ypperligt. Med denna mätprincip slipper du också förblixten som används både vid ADI och Förblixt-TTL. Denna har en irriterande förmåga att få både folk och fä att blinka precis när huvudblixten avfyras och exponeringen sker. Resultatet blir det mycket störande fenomenet "sleepy eyes" dvs att folk blundar helt enkelt, inte snyggt ;-) Dock är ADI-mätningen suveränt bra för upplättningsblixt utomhus, eliminerar risken för överexponering av huvudmotivet som annars är vanligt med mätsystem där motivavstånd inte tas i beaktande.

Utan diffusor funkar ADI-mätning med direkt riktad blixt och ett objektiv av D-klass. Om du vinklar blixten eller har ett "icke-D objektiv" skiftar kameran automatiskt till Förblixt-TTL (även om du har ADI valt på menyn i kameran).

För att aktivera trådlös blixt gör du bara som följer:
# Montera blixten på huset och slå på bägge.
# Se till att "TTL HSS" är valt på blixten.
# Välj "trådlöst blixt" i menyn på huset.
# Ta bort blixten och fäll upp inbyggda blixten.
# Voila, nu skall det funka.
# Mätning i trådlöst läge sker automatiskt med "Förblixt TTL" (av förståeliga skäl kan ju inte ADI-principen nu funka eftersom blixten inte sitter på huset ;-)
# Du kan kolla att styrningen av blixten funkar genom att trycka på "slow sync" knappen på huset. Då ger inbyggda blixten från sig några styr-blink och Metzen svarar genom att blinka tillbaka ;-)

Hoppas detta hjälper lite :) Fråga annars bara på om det är oklarheter. Det är en liten inlärningsperiod på Metz 54:an men efter denna växer bara förtroendet för den mer och mer :)

mvh / Matti

(Som med en liten tår i ögat nyss gjort systemskifte från KM till Canon. Metz 54:an fick dock stanna kvar, det var ju bara att investera i en ny SCA-adapter för Canon för några hundralappar, suveränt :)

Senast ändrad:
Nu verkar det funka som det ska.
Däremot ställer inte kameran om sig från ADI till TTL, men det är ju kanske inte en nödvändighet.

En fråga till bara. När jag använder Metzen som slav vill jag ju egentligen inte skicka den inbyggda blixten på motiver. hur löser man detta?

Douglas Johnsson skrev:
Nu verkar det funka som det ska.
Däremot ställer inte kameran om sig från ADI till TTL

Jodå, när du vinklar blixten eller kör trådlöst mäter kameran inte enligt ADI-princip utan med Förblixt-TTL. Dock ändras inte ditt menyval om du har valt ADI utan kameran skiftar bara mätsätt så länge du har blixten vinklad eller trådlös. Om du åter vinklar ner blixten eller använder interna blixten mäter kameran enligt ditt menyval, dvs ADI.

Jag hade alltid ADI valt på min D7D. På så sätt fick man det bästa av två världar. Den inbyggda blixten är ju väldigt användbar för upplättning utomhus och då är ADI-mätning oslagbart. När du däremot kör med vinklad blixt eller trådlöst vill man ju inte ha ADI eftersom då avståndet som objektivet rapporterar inte alls stämmer med avståndet blixt till motiv. Detta skifte till Förblixt-TTL sker alltså automatiskt utan att ditt menyval ändras.....bra va :)

Sen när man sätter på omnibouncern sätter man bara blixten i A-läge. Kameran kan stå kvar i ADI utan problem.

Vad gäller styrblixtarna från den inbyggda blixten vid trådlöst läge, är dessa normalt (när externa blixten står för all belysning) så svaga och kommer också innan slutaren öppnar och påverkar därmed inte alls exponeringen. Däremot kan du ju välja att ha en så kallad "ratio" där den inbyggda blixten ger 1/3-del av belysningen och den externa trådlösa 2/3-delar. Plöj manualen till Metz:en (den separata manualen till SCA-modulen är det du skall konsultera :) så framgår hur du skall ställa in om du vill ha detta "ratio-läge".

Ha det så sköj med blixten nu, som du ser finns det mycket kreativa möjligheter att utforska ;-)

mvh / Matti

Senast ändrad:
Tack för massor med hjälp!

En liten sista fundering. När jag använder blixten som slav så blir nästan alltid bilden mycket överexponerad, om jag inte har bländare runt 19.
Kan man ställa detta i blixten? Har testat, men inte hittat någonting.

Douglas Johnsson skrev:
Tack för massor med hjälp!

En liten sista fundering. När jag använder blixten som slav så blir nästan alltid bilden mycket överexponerad, om jag inte har bländare runt 19.
Kan man ställa detta i blixten? Har testat, men inte hittat någonting.

Konstigt, om du ställt in trådlöst läge enligt ovan skall exponeringsmätningen fungera bra. Det gjorde så på min D7D i varje fall....!?

mvh / Matti

Det är ju mest troligt bara jag som inte är speciellt smart. Om man vinklar blixthuvudet vid slavblixtrande så kan ju blixten inte mäta ljuset. Den röda blinkande lampan måste väl vara riktad mot motivet?

Har jag rätt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar