Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Lill Ozzy

Aktiv medlem
Hejsan
Jag skall nu ställa en kan tyckas dum/konstig fråga :). Förutom min systemkamera har jag har en "allt i allo kamera" som får göra "vardagsfotandet". Det är en Kodak P880, till denna har jag idag ingen extern blixt men det finns en blixtsko och jag har en Nikon SB-600 och en äldre Nikon SB-22 till mitt Nikon system.

Min fråga är nu om jag rakt av kan använda någon av dessa blixtar på min Kodak? Är det bara funktioner jag riskerar att förlora om jag kör till exempel den äldre Nikon blixten på Kodaken eller är det direkt "skadligt" för kameran?

Vet man inte måste man ju fråga :)

Tack på förhand
/Tomas

alla blixtar som har blixt sko med en liten rund metall platta i mitten funkar tillsammans.

Du förlorar antagligen allt vad TTL I-TTL D-TTL heter, men du får gammal hederlig X-Sync på 1/125 eller 1/250 och på äldre kameror (inte i ditt fall) 1/60 som X-sync.

Ser inga somhelst problem med att du ska kunna använda blixtarna till din kamera.

Om blixtarna använer sig av en sk. PC kontakt som ser ut ungefär så här (o) på en liten sladd från blixten, och blixten är av en äldre typ så kan det vara farligt för digitalkameror då en urladdning kan gå genom kablen.

Finns hur mycket info som helst om detta på nätet. Sök på X-Sync och 5V (som i 5 Volt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar