Annons

Blixtfotohjälp pliiis

Produkter
(logga in för att koppla)

ekfeldt

Aktiv medlem
Jag har en D100 och en sb80dx.
Jag har testat mig fram lite med blixten i slavläge men det blir ingen skillnad på ljuset i bilden med eller utan slaven om jag inte håller blixten någon decimeter från motivet trots full effekt.

Ska man alltid synka på andra ridån när man fotar med slav eller kvittar det?

Målet är att kunna ljussätta både stilleben och action.
först och främst action, typ skate och mtb men det är förmodligen bättre för mig att börja lära mig på stillastående saker.

Hjälp! :)

Inga förblixtar. (allt sånt satt till off)

Det skulle kunna vara så att ttl-mätningen ställer till det pga att den inbyggda blixten lämnat "tillräcklingt" med ljus.

Jag ska testa att minska styrkan på den inbyggda blixten till (-3) och sedan får jag väl testa mig fram med olika styrkor på min sb80dx.

Har någon något att säga ang (m)/(a) -läget på blixten när den är i slavläge ?
Något spec man ska/bör tänka på.

Vill gärna ha en nätsladd till blixten men det finns väl inte så klart :)

Som jag misstänkte ! :(

Med kameran inställd på D-TTL i menyn så har man inte så stor frihet att vara kreativ med ljuset.

D-TTL går endast på den inbyggda blixten och exponerar därefter så även om jag håller min sb80dx mitt framför linsen så mäter kameran upp det den tycker är lämplig ljusmängd för att exponera rätt och stänger därefter ljusinsläppet.

Inställningen (D-TTL) och (M) ingår i de inställningar som lagras i bankinställningarna [Bank A & Bank B].
Bra att kunna lagra favoritinställningarna till nästa tillfälle.

Hoppas att jag inte bara nämner självklarheter utan också hjälper någon med detta/dessa inlägg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar