Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfotografera med ai-servo?

Produkter
(logga in för att koppla)

Igel

Aktiv medlem
Ska ev ta lite sällskapsbilder på badhuset. Tänkte ta nån kul i slutet av en vattenrutschkana. Jag vet av erfarenhet att det är mörkt där. Nu är höga iso inte några problem med min 5d2, eller 1dmk3. Men jag tänkte va lite seriös och sätta upp paraplyer mm.
Vi har hyrt badhuset så då kan man göra som man vill... ;)

Men ai-servo funkar inte på blixt har jag för mej.... och det måste ju fotas snabbare än 1/300 så highspeed-läget på blixten är ett måste... eller?

Hur 17 ska jag göra? Lite tips på settings och arbetsmetod hade varit kanon. Sitter på 580 vers 2 som blixt och en st-e2

Om det är mörkt där du ska ta bilden behöver du antagligen inte ta bilder på 1/300 s eller snabbare. Då kan det nog hända att blixten tar överhanden, så att dess korta brinntid fryser rörelsen ändå. Och om den inte gör det kan du kanske få fina bilder där personen ser skarp ut men lite vattenstänk rört på sig.

Blixt fungerar visst med AI-Servo. Det som inte fungerar är fokuseringslampan på blixten.

Glo här och ett antal bilder framåt, så hittar du bilder som är tagna med blixt och AI Servo AF II, som det heter, om det ska vara hemskt noga. Finns några från en annan nattävling, i samma albummapp, också.

Jag skulle provat att låta blixten frysa rörelsen som redan nämnts.
Manuell fokus, manuell slutartid, ISO 100 och exponera så bilden blir nästan svart utan blixt.
Sen sätta blixten på manuell och testa nerifrån (1/128 på 580ex2?) och upp tills du får bra resultat.
Kommer inte spela någon roll om slutartiden är lång, så länge rutan är nästan svart utan blixt.
Jag skulle valt att försöka tajma avtryck istället för att smattra.

Så om jag läser er rätt så m-läge, rätt snabb slutare med en blixt på huset räcker? Inga paraplyer och fjärrstyrning?

Jag kan bara svara för vad jag skulle prova, och jag skulle inte bry mig om slutartid. Blixten kommer frysa bilden så länge rutan är exponerad för nästan svart utan blixt. Jag kanske skulle experimentera med blixten på andra gardinen också, och exponera för lite ljusare utan blixt om jag hade tid. Paraply är såklart alltid bra om man har möjlighet.

ANNONS