Annons

Blixtfokusering TTL-mätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej
När jag läser diskussioner kring blixtfoto-teknik, slutar det alltid med att jag får samma fundering:
Hur fungerar TTL gällande fokuseringspunkt?
(Har en Canon 40D o en 430Ex-blixt)
Mäter den alltid ljuset på centrumpunkten eller är den så intelligent att den mäter på den fokuspunkt jag väljer?
Jag vill ju ha optimalt blixtljus på den fokuspunkt jag väljer. Får jag det eller måste jag fokusera mitt huvudmotiv med centrumpunkten för korrekt TTL-mätning, och sen komponera om bilden? Det betyder ju i så fall att bakgrundsexponeringen i ex Av-läget kan bli felexponerat?


Har inte heller riktigt greppat när man säger att blixten fryser huvudmotivet och sen kan det bli rörelseoskärpa på resten av bilden. Men mitt huvudmotiv får ju lika mycket ljus på sig som övriga bilden så även om blixten ger "extraljus" åt huvudmotivet kan väl det bli oskarpt om exponeringstiden är lång? Om jag tex har en slutartid på 5 sek o använder blixt på huvudmotivet som rör sig från ena bildkant till andra måste väl det synas som någon typ av skuggeffekt (=Ej fryst huvudmotiv)
Har sett vimmelbilder där man säger att man har haft exponeringstid på flera sekunder o blixt, där huvudmotiven är knivskarpa. Dom lär väl knappast stått blixtstilla under flera sekunder Varför blir det inte rörelseoskärpa ???

Sista funderingen: Om jag ska fota en grupp människor sittande längs ett långbord. Var lägger jag då fokuspunkten ur exponeringssynvinkel? (TTL-mätningen) Det vill säga att jag vill att blixten på bästa sätt ska lysa upp hela gruppen ?
 
Senast ändrad:
Hej
När jag läser diskussioner kring blixtfoto-teknik, slutar det alltid med att jag får samma fundering:
Hur fungerar TTL gällande fokuseringspunkt?
(Har en Canon 40D o en 430Ex-blixt)
Mäter den alltid ljuset på centrumpunkten eller är den så intelligent att den mäter på den fokuspunkt jag väljer?

Om du väljer spotmätning så är den så intelligent, annars inte. Läs lite i manualen för kameran och för blixten om olika ljusmätningstekniker.

Här är en länk till en sida som jag tycker är väldigt bra gällande blixtfotografering och exponering.

http://www.planetneil.com/tangents/flash-photography-techniques/

Har inte heller riktigt greppat när man säger att blixten fryser huvudmotivet och sen kan det bli rörelseoskärpa på resten av bilden. Men mitt huvudmotiv får ju lika mycket ljus på sig som övriga bilden så även om blixten ger "extraljus" åt huvudmotivet kan väl det bli oskarpt om exponeringstiden är lång? Om jag tex har en slutartid på 5 sek o använder blixt på huvudmotivet som rör sig från ena bildkant till andra måste väl det synas som någon typ av skuggeffekt (=Ej fryst huvudmotiv)
Har sett vimmelbilder där man säger att man har haft exponeringstid på flera sekunder o blixt, där huvudmotiven är knivskarpa. Dom lär väl knappast stått blixtstilla under flera sekunder Varför blir det inte rörelseoskärpa ???
Om du fotar handhållet så blir det rörelseoskärpa - i vissa delar av bilden i alla fall. Men blixten är så stark i förhållande till befintligt ljus så det gör att huvudmotivet fryses. Dock blir det, precis som du säger, en liten skuggeffekt också det är ofrånkomligt.

Min bild som är med i inlägget här har en exponeringstid på 1/15 sek, vilket är hyfsat långt när det gäller ett rörligt motiv. Som du ser är det rörelseoskärpa på det mesta i bilden. Servitrisen är dock hyfsat skarp.

Du pratar om 5 sek. Titta på bilden som den här länken pekar på:

http://www.klockseth.com/bilder/jule/005.jpg

Den har en exponeringstid på 30 sek.

Här kan man verkligen se "frysningseffekten" av blixten (även om det kanske är annan frysning också vid just detta tillfälle, men det lämnar vi därhän - det har inget med foto att göra). Här är kameran på stativ, och under den 30 sek långa exponeringen har en lös, handhållen blixt avfyrats på hyfsat nära håll mot tjejen när hon var på stegen. Den är så stark att den lyser upp henne så att hon kommer med på bilden, den är också så kort att den fryser hennes eventuella rörelse.

Jag vet inte hur gammal du är, men när jag var yngre och var ute på krogen eller när man var på disco som ännu yngre så användes det stroboskop i mörkret. Det fick alla att se ut som de rörde sig otroligt ryckigt. Detta är exakt samma sak, enda skillnaden är att istället för att blinka varje halvsekund under kanske 30 sek så blinkar det bara en gång.

Testa hemma får du se, sätt kameran på stativ, lägg den i bokhyllan eller nåt. Använd bländarautomatik (Tv i ditt fall), ställ in slutartiden manuellt till 15 sekunder. Under tiden slutaren är öppen går du förbi. Du kommer att se att det enda som möjligtvis syns av dig är en tunn "rök" med en nyans av de färger dina kläder har.

Gör om experimentet, men den här gången så avfyrar du en blixt manuellt när du passerar mitt framför kameran. Du kommer att bli förvånad av effekten.

/Jonas
 

Bilagor

  • flash.JPG
    flash.JPG
    75.2 KB · Visningar: 541
Jaha, jag ser nu att du redan har fått ett svar medans jag skrev, men jag låter detta stå kvar i alla fall.

Det beror på hur du ställer in ljusmätningen. Eftersom du inte uttryckligen skriver att du har en 430 EX II antar jag att det är första modellen, så du kan inte ställa in detta från kamerans blixtmeny, något som annars är det enklaste. Exakt hur man gör med en 430 EX vet jag inte. Men det kommer nog någon annan sättande här och förklarar snart.

Men det finns två sätt att mäta blixtljuset på, evaluerande och centrumvägd. Evaluerande tar hänsyn till var du har fokuspunkterna, på gott och ont. Centrumvägd är vad det låter som, alltså ett medelvärde som tar mer hänsyn till mitten på bilden.
Nackdelen med evaluerande är att om du råkar få en fokuspunkt på en mörk kostym, eller en vit klänning, påverkar det exponeringen av bilden så mycket att hela bilden kan bli för ljus eller mörk.

Glöm inte bort FEL. Det är inte så fel som det låter, utan står för Flash Exposure Lock. Med den funktionen kan du blixtljusmäta mot en punkt och sedan komponera om och ta bilden på något annat. Välj något bra att mäta mot (lagom reflektion på rätt avstånd), rikta mittpunkten där och tryck på *. Blixtmätning görs och gäller sen i 16 sekunder (tror jag det är). Du kan ta flera bilder med samma blixtljusmätning, så länge du inte släpper avtrycket ur första läget mellan bilderna.

Du har kanske inte insett att huvudmotivet är det som är nära, det som blixten orkar belysa, medan resten är långt bort? Om bakgrunden inte är blixtbelyst (för långt bort) kommer de som rör sig där att bli suddiga skuggor. Men personer nära kameran kommer att se skarpa ut, även om de rör sig. Nära kameran kommer nämligen blixtljuset helt att dominera, så det du registrerar av de mörka personerna när de sen rör sig syns inte på bilden. Personer i bakgrunden blir en mörk gröt, såvida de inte har med sig något som lyser (mobiltelefon med displayen tänd, en lampa eller nåt). Den ev. ljuspunkten kommer att synas som ett streck, mer eller mindre krokigt, beroende på rörelsemönstret.
Sånt som finns i mellanområdet, alltså sånt som blixten inte lyser tillräckligt starkt på för att få rätt exponering, men ändå lite, kommer att hamna i ett mellanläge, där det blir delvis skarpt, delvis rörelsesuddigt.

Ska du fotografera folk längs ett långbord kommer du inte att ha samma avstånd till de som sitter närmast dig vid bordet gentemot de som sitter ute vid flankerna. Har du bara en blixt måste du reflektera den i taket eller något annat lämpligt, för att jämna ut belysningen så gott det går. Bättre är att använda mer än en blixt, för att få en jämnare belysning. Men då vill det ju till att ha flera också, förstås, vilket kostar pengar.
Men en blixt på kameran och en på varje flank, där allihop slås upp i taket eller i paraplyreflektorer, ger en jämnare belysning. Tyvärr är det långt ifrån gratis, då huvudblixten måste vara en 580 EX II (eller motsvarande äldre modell). Slavarna kan vara sådana som du har en.

Räcker inte din enda blixt till att studsa över bordet kan du, om du har samarbetsvilliga motiv, be dem sitta så stilla de kan medans du exponerar på lång tid och går omkring och bränner av tre blixtar i taket över bordet, en blixt i varje ändå och en på mitten. Då kan man få en jämn belysning ändå, men alla som rört sig mellan blixtarna blir ju lite suddiga, för de kommer med mer än en gång. Det går ju knappast att hindra att flank- och mittblixtarna belyser samma personer i någon mån. Men på stillastående motiv fungerar det bra.
 
Stort tack för era utförliga svar. Ska nog ägna mig åt att testa allt detta ni pratar om.
En kort fråga till bara som antagligen beror på att jag fortfarande inte förstår tekniken men jag slänger ut den ändå:

Om jag kör i exempelvis Av-läge så mäter ju kameran exponeringen så att helheten eller bakgrunden blir korrekt exponerad.
Men innebär inte det också att mitt huvudmotiv får i stort sett en korrekt exponering, utan blixt?
(Om jag inte har en blixt inkopplad bör jag ju få en korrekt exponerad bild ändå eftersom kameran har ställt in sig för en korrekt exponering.)
Om jag då kopplar in en blixt med samma slutartid känner jag att det borde bli en överexponerad bild?

Det är väl här TTL-tekniken sätter in men jag hajar inte riktigt hur det fungerar. Går det att kort förklara eller ska jag grotta ner mig i den utmärkta länken jag fick tips om ?

Mvh Mats
 
On ditt huvudmotiv är belyst likvärdigt med bakgrunden så blir båda rätt exponerade om du ställt in kameran i Tv eller Av, och inte har någon varning för underexponering (blinkande bländar- eller tidsvärde). Detta alltså utan blixt. Men om vi antar att det är ganska skumt i lokalen blir ju tiden lång, antingen per automatik i Av-läge eller för att du måste ställa den på en lång tid i Tv-läge.

Om vi nu antar att du kör Av, ställer bländaren på f/8 och får en tid på 1/2 sekund blir alltså allt rätt exponerat av det. Men om du då slår på blixten kommer den att skicka ut förblixten, jämföra vilka delar av motivet som blir betydligt ljusare när det blixtrar, anta att de delarna är huvudmotivet (speciellt om du har en aktiv fokuseringspunkt där, använder evaluerande blixmätning och har optiken fokuserad på huvudmotivet) och lägga ut en lagom kraftig blixt för att det ska bli rätt exponering av huvudmotivet med den bländare du har. Dessutom kommer kameran nu att exponera det befintliga ljuset lite knappare, för att undvika överexponeringen. Detta kan man ofta se, om du mäter ljuset med och utan att ha blixten tillslagen.

Det är detta som är E-TTL II, ett system som förvisso har sina svagheter, men i alla fall är mycket bättre än många av de automatiksystem som fanns när jag började fotografera.
 
Var försiktig med att inte blanda ihop metod för exponering med metod för ljusmätning.

Det är två olika saker.

Exponeringsmetoden (P, M, Tv, Av, Bulb, etc.) väljer vad som styr ljusmängden som skall släppas in till sensorn (eller filmen i det analoga fallet).

Ljusmätningsmetoden (evaluerande, utsnitt, spot, centrumvägd) avgör hur kameran ska mäta det befintliga ljuset (+ ev blixt) för att sedan bestämma vilken ljusmängd som behövs för en (i kamerans egen värld) korrekt exponering.

/Jonas
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar