Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtetik

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej, har spionerat lite på tomten och kommit fram till att jag kommer få en EF-500 Super DG i julklapp ;)

Har alltid funderat på i vilka situationer det är "lämpligt" att använda blixt och i vilka det är mindre lämpligt. Tänker inte rent "fotomässigt" utan mer så att man inte stör, eller kanske rent av skadar sitt "offer".

Står man och fotar med full kräm mot målvakten på en ishockeymatch till exempel, lär man ju inte bli särskillt populär. Men att använda blixt på ishockey borde väl vara förbjudet?

Men det finns ju mer gränsfall, tex en upplättningsblixt på en crossåkare. Risken finns ju att man bländar föraren så att han gör ett misstag?

Hur resonerar ni i denna fråga, och finns det några särskillda situationer där det är en "oskriven lag" att man inte anväder blixt?
/Magnus
 
Senast ändrad:
Vissa konstgallerier med extremt värdefulla målningar. Kyrkan, direkt under ceremonier som dop, vigsel. Men det är lite upp till prästens önskningar och denne pratar man ju med innan. Kommer inte på nåt annat. Målvakten tror jag knappast blir störd, du står ju inte mitt emot honom.
 
Jag anser att när det e ngn form av "precitionsarbete" som utövas....sen om det e sport eller glasblåsning....kortfattat, allt där man kan skada sig pga bristande koncentration, där e det spöstraff med blixt...ngt det tyvärr bryts rätt ofta mot med alla dessa förb*nnade kompaktkameror "moster agda" tar med sig överallt =/

I övrigt så e det väl även en liten fråga om vad der är för tilfälle, och situation.

Bröllop, olika vem du frågar...en del vill inte ha blixt alls på sina bröllop, andra ber innan om att folk väntar med blixtar tills vigseln är klar (fota utan går vanligtvis bra så klart, om du har en tyst kamera dvs...)

LIkaså tex olycksplatser....är du en sån där makaber typ som tycker om att tjäna pengar på andras olycka så är väl blixt kanske inte att föredra i ett känsligt läge om man nu ens vill befatta sig med såna bilder alltså...
Skulle jag råkat ut för en olycka och jag skulle se en blixt smälla av o jag får tag på fotografen...jadu...

Allt är en avvägnings fråga som sagt, på hur situationen ligger...

/Tobbe
 
Såvida du inte tänkt vara PÅ isen har du ingen nytta av blixten. Men då är det nog inte att du använder blixt som är det stora problemet =)
 
För cirka 15 är sedan besökte jag Louvren i Paris. Natuligtvis tog jag fram kameran och började plåta, blixten gick av (filmkompakt), en mycket upprörd vakt kom rusande och gav mig en rejäl fransk utskällning...
 
Ett tillfälle där det är tabu med blixt som man inte får glömma bort är när vid mörkerfotografering om man inte är ensam. Jag har fått ett antal misslyckade bilder bara för att några j#*%!a idioter klämt i med blixth...e när jag fotat och det är inte kul när man har exponeringstider på 10-15 minuter och längre.
 
Konstmuséum vet jag att man inte får, då tavlorna tar skada av ljus. Men tex en längdskidåkare eller en slalomåkare?

Tack för dom svaren jag fått hittils, fler får gärna skriva hur ni resonerar i den här frågan..
 
en till..

Smäll inte av en blixt inne i stall eller mot hästar om du inte känner dem och vet att de är oskygga. Jag bröt avtryckarfingret p g a ett sånt klåfinger inne i ridhuset ganska nyligen.

(gäller säkert en hel del andra djur också kanske..)
 
Genom att du ställer frågan får jag känslan av att du är en klok man som nog kan tänka och känna vad som passar sig. Lev dig in i ditt ¨offer¨ och tänk vad han/hon kan tänkas tänka.

Men det finns kanske flera sanningar och varianter beroende på läget. Som Tobbe T säger så är det bedömning som gäller. Att köra en blixt i nyllet på ett middagssällskap kan fungera ypperligt, andra sällskap blir inte glada när deras skålande och röda näsor dokumenteras. Det är kanske det som är skillnaden? Vad tror de att du ska använda bilderna till?

Min vän optikern, hon säger att barn inte skadas av blixten. Men i alla fall kan man väl vara försiktig med småttingar. Små barn kan hoppa till lite av ljuset och därmed kan en tigermamma komma rusande. Tigermammor är inte att leka med, och inte tiger de heller.

Tror du på tomten? Han kan vara lurig. Det kan ju vara vantar och mössa i paketet också. Men då blir det väl du som blixtrar.
 
Re: en till..

lottae skrev:
Smäll inte av en blixt inne i stall eller mot hästar om du inte känner dem och vet att de är oskygga. Jag bröt avtryckarfingret p g a ett sånt klåfinger inne i ridhuset ganska nyligen.

(gäller säkert en hel del andra djur också kanske..)
¨

Kan mycket väl ha fel, men jag är osäker på om djur bryr sig så mycket om en blixt. Har aldrig mött ett djur som reagerat så mycket på en blixt - men har inte blixtrat så mycket heller. Däremot fotografens agerande; samt kameran och blixten låter ju också. Hästar kan ju vara undantaget som jag kan tänka mig reagerar. Men till och med där kan man fundera om det var ljud eller ljus eller kombinationen som gav reaktionen.

Men som redan sagts, okända hästar ska man inte överraska
 
boris.bonasin skrev:
För cirka 15 år sedan besökte jag Louvren i Paris. Natuligtvis tog jag fram kameran och började plåta, blixten gick av (filmkompakt), en mycket upprörd vakt kom rusande och gav mig en rejäl fransk utskällning...

Numera har de satt upp skyddsglas och det är fullt tillåtet att ta med blixt, fast bilderna blir också därefter, då blixten reflekteras i skyddsglaset.... när jag tänker efter var där inte fotoförbud någonstans, utom nere i "pyramiden" där den egyptiska utställningen var

// Anders
 
jag plåtade en elektriker i arbete en gång.
när jag fräste iväg blixten för första gången så höll han självklart på att få hjärtattack och trodde att nu hade han klantat sig och fått pannan att explodera.

*skäms*
 
Re: Re: en till..

Gatufoten skrev:
¨

Kan mycket väl ha fel, men jag är osäker på om djur bryr sig så mycket om en blixt. Har aldrig mött ett djur som reagerat så mycket på en blixt - men har inte blixtrat så mycket heller. Däremot fotografens agerande; samt kameran och blixten låter ju också. Hästar kan ju vara undantaget som jag kan tänka mig reagerar. Men till och med där kan man fundera om det var ljud eller ljus eller kombinationen som gav reaktionen.

Men som redan sagts, okända hästar ska man inte överraska
De flesta "normala" djur bryr sig nog inte och gör de det är det nog som du säger agerandet mycket. Men man får inte glömma att det finns problemhästar så som problemhundar. Den jag satt på är en sån som skyggar från allt från bilar till spön och även blixtar. Det är ett extremfall (som blixtägaren kände till) men helt ovanligt med att djur blivit skrämda av saker även de kan associera till blixtar mm är det inte. Därför tycker jag man ska vara försiktig.
Någon nämnde barn.. De tror jag oftast inte drabbas av samma panik p g a en blixt som vad ett djur kan göra i vissa fall.
 
jag vet en hund som är världens goaste (lååångt ifrån problemhund). hon är ändå skiträdd för blixtrar. särskilt nu när hon börjar bli till åldern och fått sämre syn.
 
Estethia skrev:
jag vet en hund som är världens goaste (lååångt ifrån problemhund). hon är ändå skiträdd för blixtrar. särskilt nu när hon börjar bli till åldern och fått sämre syn.

Vet osså en hund som e vettskrämd för blixtar.....

Iofs en giltig förkaring...då blixten slog ner i ngn elledning i anslutning till huset för många herrans år sedan, vilket resulterade i överslag i husets eluttag, o överspänningen "hoppade ut o bet" hunden som låg nedanför uttaget..heh

Kan förstå att den hunden blir helt förstörd varje gång det blixtrar till igen...

/Tobbe
 
Ljuset från en kamerablixt innehåller rätt mycket UV-strålning. Det är UV-strålningen som är skadlig för färgerna (det vet alla som har utsatt färgfoton för (sol)ljus.

Vilket museum vill riskera en Rembrandt eller van Gogh för att besökarna ska knäppa en blixtbild?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.