Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtens vara eller icke vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Ja....nu står jag vid valet om en Speedlite 420 EX ska slinka ner i korgen när jag snart ska beställa ett par objektiv från Tyskland. Hittills har jag aldrig riktigt fått till det med blixt, men så har jag ju bara den inbygda i min 300D...blev iofs klart bättre med rysshacket så man iaf fick ställa kompenseringen på blixten, men ändå.

Ni andra som har externa blixtar...blir det bättre reslutat med en sådan, eller kommer jag som inte riktigt får till det med den inbyggda inte heller få till det med den externa?

Jag vet inte exkat vad jag förväntar mig för sorts svar....är bara så osäker på det hela.

Jag undrar även hur mycket effektivare i riktigt mörka förhållanden en 420EX är jämfört med den inbygda i en 300D? För ska man fota ett objekt på natten, ca 5-6 meter bort så har jag svårt att få något vidare jämnt ljus...ofta blir det på tok för mörkt och med nått litet blänk där det slått för hårt istället...

Hm...ja, det jag undrar är väl rent generellt hur mycket mer man kan få ut av en 420EX än den inbygda i min 300D, samt vad ni tycker rent generellt.....blixt eller inte blixt?

Nerevarine skrev:
Ja....nu står jag vid valet om en Speedlite 420 EX ska slinka ner i korgen när jag snart ska beställa ett par objektiv från Tyskland.

Du kommer med en extern blixt att få ut mycket mer än av den inbyggda. En av de största vinsterna är möjligheten att slå blixtljuset i en vägg eller i taket och på så sätt få ett mycket mjukare ljus.
Sjävklart måste man lära sig hur blixten fungerar och hur man skall arbeta med den innan allt blir som man vill - det är en inlärningsperiod med det som med så mycket annat.

En 420EX och 300D:s inbyggda är världsdelar ifrån varandra. Jag använder blixten otroligt mycket mera sedan jag skaffade en 420EX.

1) Ledtalet, dvs blixtens styrka, är 42 på 420EX (blixten lyser 42 m vid bländare 1 och iso 100) mot 12 (om jag minns rätt) med den inbyggda

2) 420EX kan vinklas och vridas för att slå blixten i taket eller i väggar för att få ett mjukare ljus. Du får också möjligheten att använda en omnibouncer eller liknande för att påverka blixtljuset.

3) Avståndet mellan blixt och objektiv blir betydligt större med 420EX vilket motverkar röda ögon om du slår blixten rakt på.

Om du skaffar en 420EX kommer du snart undra varför den inbyggda blixten över huvud taget finns.

Extern blixt var nog en av mina bästa investeringar,lägg till en trådlös blixtsändare ST-E2 så kan du få nya och mycket roligare effekter med ljuset.

Tackar för svar! Utmärkta sådana....nu blir jag ju sugen som tusan....är rädd att en 420 slinker ner i korgen till slut ändå.

Priset från Tyskland är 195 euro från www.ac-foto.com men jag kan ju då även dra av 450 kronor som jag kommer få tillbaka från Canon genom deras kampanj. Slutpriset hamnar då på 1420 kronor för en sprillans ny 420. Känns inte så tokigt.

Köp en blixt och var glad! Jag fotar nästan uteslutande med blixt sedan jag köpte min SB-800 Nikon.
Möjligheten att slå blixten i taket eller ännu bättre, väggen bakom dig är ju vansinnigt mycket bättre än den inbyggda. Möjligheten att köra trådlös kommunikation mellan blixten och kameran är ju också väldigt trevlig när man vill ha ljus från ett annat håll (antar att det funkar liknande med Canons system). Köp även en reflektor så har du ljusprylar så du klarar av de flesta situationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar